تساوی تیم فوتبال افغانستان با فلیپین

تیم ملی فوتبال افغانستان

رقابت میان تیم های ملی افغانستان و فلیپین با نتیجۀ صفر در برابر صفر، مساویانه خاتمه یافت.

افغانستان که با سیستم ۴-۲-۳-۱ به میدان رفته بود، از همان آغازین لحظات رقابت به حمله پرداخت.

فرصت های خوبی برای سرخ پوشان افغان مهیا شد اما در هیچ فرصتی دروازۀ تیم فوتبال فلیپین باز نشد.

خط مدافع تیم فلیپین نیز با هوشیاری تمام و ایجاد خط آفساید، نه تنها جلو حملات مهاجمین افغان را گرفت که ضد حملات خوبی را بالای دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان نیز سازماندهی کرد.

در نیمۀ نخست، فشار خط حملۀ تیم فوتبال افغانستان بر آبی پوشان فلیپین به خوبی محسوس بود. باوجود حملات مهاجمین افغان - بلال آرزو و یوسف مشرقی – هیچکدام نتوانستند توپ را وارد دروازۀ تیم ملی فوتبال فلیپین کنند.

از نحوۀ بازی تیم های فلیپین و افغانستان چنین معلوم شد که دو آلمانی کارکشته، به خوبی با نحوۀ بازی تیم های یکدیگر آگاه بودند.

برنامۀ آفساید سازی مهاجمین افغان در نیمۀ میدان فلیپین نشان داد که از پیش خط مدافع فلیپین از سرعت مهاجمین افغان آگاهی داشتند و می دانستند که تنها راه ممانعت و ایجاد درد سر به آنها، شکل دهی خط آفساید است.

مهاجمین تیم ملی فوتبال افغانستان در نیمۀ اول و دوم در مقایسه با تیم فلیپین بیشتر آفساید قرار گرفت.

نبود جلال الدین شریعتیار در خط دفاعی افغانستان به خوبی محسوس بود.

هر چند سایر بازیکنان تیم توانستند به خوبی جلو حملات مهاجمین فلیپینی را بگیرند اما فرصت دهی به مهاجمین فلیپین و ضربات از فاصلۀ دور که بر دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان وارد آمد، نشاندهندۀ این مطلب است که خط میانه و دفاعی افغانستان باید در رقابت های آینده منسجم تر عمل کنند.

آرایش تیم ملی افغانستان

ترکیب ملی پوشان افغانستان نشان داد که یک تیم خوب تهاجمی است. شناخت یکدیگر، کنترول توپ و شکل دهی حملات نشان داد که تیم ملی فوتبال افغانستان می تواند یکی از مدعیان لقب قهرمانی این جام باشد.

هر چند در ترکیب تیم ملی فوتبال فلیپین نیز بازیکنان کارکشته و میدان دیدۀ زیادی حضور داشت که در لیگ های مشهور اروپا مانند دستۀ های دوم و سوم چیلسی بازی می کنند، اما بازیکنان افغان - ملی پوشان ساکن در افغانستان و خارج از آن کشور – نشان دادند که می توانند در برابر هر گونه تیمی به رقابت بپردازند.

... اما باید اعتراف کرد که امروز بخت با ملی پوشان افغان نبود.

از دست دادن فرصت ها در نیمۀ اول میدان – سه توپ که از کنار دروازۀ تیم فلیپین به خارج رفت – و ضربۀ سر اسلام الدین امیری – آنهم در لحظات پایانی رقابت – به تیر افقی دروازۀ گویای این حقیقت بود.

یک ساعت بیشتر تاخیر در هوای بارانی، و سفر کشتی در آب های توفانی، تاثیرات سؤ خود را بر بازیکنان گذاشته بود. سید علی کاظمی مسؤول کمیتۀ جوانان فدراسیون فوتبال افغانستان گفت که بازیکنان "خسته شده و امکان دارد رقابت به تعویق بیافتد."

گذشته از همه ... یکبار دیگر نباید کارکردگی منصور فقیریار، دروازه بان تیم ملی فوتبال افغانستان را فراموش کرد که در کمتر از ۳۰ ثانیه، دو خطر حتمی را از دروازۀ تیم افغانستان دور کرد.

رقابت بعدی افغانستان با تیم فوتبال ترکمنستان قرار است روز پنجشنبه راه اندازی شود. ترکمنستان با پیروزی ۵-۱ صدرنشین گروه ب است و با فشار کمتر روحی به میدان خواهد رفت.

تیم فوتبال افغانستان - اگر می خواهد که در جام باقی بماند - باید رقابت با ترکمنستان را با نتیجۀ پیروزی و یا کم از کم تساوی به پایان برساند.