انتقال اجساد کارگران امدادی به ایالات متحده

جسد چهار کارگر امدادی امریکایی که در شمال افغانستان کشته بودند به ایالات متحده منقل شدند.

اعضای تیم طبی هیات امدادی بین المللی که شامل هشت خارجی و دو افغان بودند، هفته گذشته در ولایت بدخشان کشته شدند.

کیتلن هیدن، سخنگوی سفارت امریکا در کابل به روز چهارشنبه گفت جسد چهار شهروند امریکائی برای خانواده های شان به امریکا فرستاده شد. جسد دو تن دیگر آنها به اساس خواهش خانواده های شان در افغانستان دفن می گردد.

دفتر استخباراتی حکومت مرکزی ایالات متحده در مورد این کشتار تحقیق می نماید. هلری کلنتن، وزیر خارجه امریکا این عمل را تقبیح نمود.

از سوی دیگر، ملل متحد می گوید تلفات غیر نظامیان در افغانستان در نیمۀ اول سال ۲۰۱۰ سی ویک در صد افزایش یافته است. به اساس گزارش ملل متحد، طالبان و شورشیان دیگر مسئول افزایش این تلفات می باشند.

در گزارشی که روز سه شنبه نشرشد، ملل متحد گفته است در حدود یک هزار و سه صد افغان کشته و دو هزار دیگر در طی خشونتهای زخمی شده اند که عمدتاً ناشی از استفاده بم های پیشرفتۀ ساخت خانه میباشد.

ملل متحد می گوید تندروان مسئول ۷۶ فیصد تلفات افراد ملکی می باشند که سال گذشته بیشتر از ۵۳ فیصد بوده است. در عین زمان تعداد افغان هایی که توسط قوای ناتو کشته و یا زخمی شده اند در عین مدت، یک بر سه در صد کاهش یافته که میتوان گفت امسال ۱۲ فیصد است.

ستیفن دی میستورا، فرستادۀ خاص ملل متحد در افغانستان این گزارش را بیدار کننده خواند و در کنفرانس خبری در کابل گفت که افراد ملکی بهای انسانی این جنگ را بیشتر پرداخته اند که عمدتاً شامل زنان واطفال میشوند.

ناتو گفت به روز سه شنبه در ولایت غزنی سه تن از افراد ملکی کشته و دو تن دیگر زمانی مجروح گردیدند که موتر حامل شان به یک بم کنار جاده اثابت نمود. یک فرد ملکی دیگر در یک بمگذاری کنار جاده در ولایت هلمند زخمی شد.