انجلینا جولی: کودکان 'قربانیان نامرئی' تجاوز جنسی در جنگ اند

انجلینا جولی، هنرپیشه سینما و فعال حقوق بشری از شورای امنیت ملل متحد خواست تا به تعهداتش عمل کرده و مرتکبین خشونت‌های جنسی کودکان در جنگ را به عدالت بکشاند.

او گفت: "من با کودکانی که خشونت جنسی، خشونت خانوادگی، صدمات روحی و سوی استفاده را تجربه کرده اند در همه جا ملاقات کرده ام."

او افزود که کودکان در تمام جهان این گونه اعمال خشن را تجربه کرده اند.

شورای ملل متحد یک سال پیش فیصله‌نامهٔ‌ را در مورد جلوگیری از این خشونت‌ها از طریق برقراری عدالت، میکانیزم حسابده قرار دادن مرتکبین، صلاحیت بخشیدن به شورای امنیت برای تحریم عاملان و دریافت غرامت به قربانیان، تصویب کرد.

خانم جولی که از ۲۰ سال به اینسو با اداره مهاجرت ملل متحد کار می‌کند، دیروز ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) از کودکان یزدی مثال آورد که در عراق با آنان ملاقات کرده بود.

او گفت که هزاران زن این اقلیت دینی از سال ۲۰۱۴ به اینسو توسط جنگجویان گروه اسلامی (داعش) اختطاف شده، به بردگی گرفته شده و سوی استفاده می‌شوند و شماری از آنان هنوز هم در اسارت به سر می‌برند.

خانم جولی افزود: "شمار زیادی از این کودکان شاهد تجاوز جنسی بر مادران و قتل اقارب شان بوده اند."

او گفت که کودکان از صدمات روحی، افسردگی، دلتنگی و کابوس این تجربه ها رنج می‌برند و هنوز هم خدمات حمایوی را دریافت نکرده اند.

پرامیلا پاتین، نماینده سرمنشی ملل متحد در امور خشونت‌های جنسی در جنگ گفت که ملل متحد سال گذشته در حدود سه هزار مورد خشونت‌ جنسی را مستند سازی کرده است. اما او افزود که شماری زیادی از قضایا از هراس بدنامی و انتقام‌جویی گزارش نشده است.

او گفت که از این میان ۹۰ در صد قربانیان زنان و دختران اند که ۸۴۸ کودک نیز شامل آن است.

خانم پاتین نیز از شورای امنیت خواست تا فیصله‌نامه تصویب شده را تطبیق کند و به مرتکبین این جنایات نشان دهد که نتیجهٔ اعمال خود را خواهند دید.