افغانستان نخستین بار روز جهانی فضانوردی را تجلیل کرد

برای نخستین بار از روز جهانی فضانوردی در ولایت بامیان گرامیداشت به عمل آمد. این محفل در مرکز آموزشی فرهنگی لنکن دایر شد.

اخترشناسان آماتور (غیرحرفه ای) افغان و شمار زیادی از محصلین رشته فیزیک در این محفل درباره تازه ترین انکشافات بشر در فضا بحث کردند.

برگزار کنندگان این برنامه، هدف از گرامیداشت روز جهانی فضا نوردی را تشویق جوانان به مطالعه درامور فضانوردی و علم نجوم عنوان کردند.

شفیق الله عطایی، مسوول مرکز آموزشی لنکن و یکی از برگزار کنندگان این برنامه گفت "به خاطری که فعالیت ها در امور کار فضا نوردی و علم نجوم در افغانستان بخصوص در ولایت بامیان کمرنگ است، ما این برنامه را راه اندازی کردیم و خواستیم تا از روز جهانی فضانوردی نیز تجلیل نماییم تا جوانان و استادان پوهنتون وعلاقه مندان دراین راستا بیشتر تشویق شوند".

دراین مراسم بیش از ۲۰ قطعه عکس مختلف از کهکشان راه شیری و اجرام آسمانی که توسط عکاسان بامیان تهیه شده بود برای اشتراک کنندگان به نمایش گذاشته شد.

یونس بخشی، رییس انجمن نجوم افغانستان، سال ۲۰۱۵ را سال پردستاورد برای اکتشافات جدید بشر درفضا یاد کرد.

آقای بخشی گفت "انجمن نجوم افغانستان نیز دستاورد های مهم را درطی پنج سال اخیر داشته است؛ ازجمله کتاب نجوم مقدماتی را به چاپ رساندیم که اکنون درشماری از مکاتب خصوصی شهر کابل تدریس می شود".

محفل تجلیل از روز جهانی فضانوردی در مرکز آموزشی فرهنگی لنکن دایر شد.

رییس انجمن نجوم افغانستان می گوید که بعد از تأسیس این انجمن درسال ۲۰۰۹ میلادی، هر اتفاق و رویداد مهم نجومی و فضایی از طریق این انجمن تجلیل و با علاقه مندان به اشتراک گذاشته شده است.

آقای بخشی می گوید که بعد از سفر عبدالاحد مومند اولین فضا نورد افغانستان که درسال ۱۹۸۸، نه روز را در ایستگاه فضایی سپری کرد هیچ برنامه ای ازسوی دولت افغانستان دربخش نجوم وفضا نوردی صورت نگرفته است.

بخشی گفت " به دلیل کم علاقگی دولت به علم نجوم وتحقیقات فضانوردی در افغانستان، حتی مباحثی که در کتابهای معارف درامور کهکشانها نوشته شده است با اشتباهات گذشته وعاری ازاکتشافات جدید برای متعلمین تدریس می شود".

رییس انجمن نجوم افغانستان می گوید که به دلیل عدم آلودگی در فضای بامیان، این ولایت بهترین ظرفیت را برای ایجاد یک رصد خانه تحقیقاتی دارد.

یونس بخشی گفت "به علت اینکه بامیان واقعأ یک آسمان تاریک و خوبی دارد، ظرفیت ایجاد یک رصد خانه را دارد که ما می توانیم دراین قسمت بخش علوم طبیعی وفزیک پوهنتون بامیان را کمک کرده از انجمن منجمان بدون مرز درخواست یک تلسکوپ کنیم و ازسایر دونرها لوازم دیگر را تهیه نماییم".

پوهنمل عبدالصمد رویش، رییس فاکولته علوم پوهنتون بامیان می گوید که به دلیل نبود مراکز تحقیقاتی مانند رصد خانه ها، لابراتوار وعدم موجودیت تلسکوپ ها در پوهنتون های کشور، علم نجوم و فضایی بخصوص در بخش فیزیک کاملا به صورت تئوری مورد بحث قرار می گیرد وکاربردی نشده است.

آقای رویش می گوید که علم نجوم هنوز هم به عنوان زیر شعبه فیزیک برای محصلین تدریس می شود که نیاز است تا دولت بخصوص وزارت معارف وتحصیلات عالی آن را به عنوان یک رشته جداگانه وارد نظام آموزشی کشور نمایند.

مسوولین انجمن نجوم افغانستان می گویند که آنان افلاک نمایی را برای نشان دادن اجرام فضای به متعلمین مکاتب خصوصی درکابل، تهیه کرده اند تا کهکشان ها ومنظومه شمسی را به شکل مجازی درکارهای عملی شان تجربه نمایند.

سازمان علمی، فرهنگی وآموزشی ملل متحد(یونسکو) دوازدهم ماه اپریل سال میلادی را به مناسبت اولین پرواز یوری گاگارین درسال ۱۹۶۱ میلادی به فضا، به عنوان روز جهانی فضانوردی و اکتشافات نجومی اعلام کرد.