تب خون‌دهنده در افغانستان جان ۳۴ تن را گرفته است

بر اساس آمار وزارت صحت افغانستان، ۲۴۹ واقعۀ تب کنگو در این کشور ثبت شده است

وزارت صحت عامۀ افغانستان در آستانۀ عید قربان، با نگرانی از شیوع بیماری تب کنگو یا تب خون‌ریزی دهنده، می‌گوید که از جملۀ ۲۴۹ واقعۀ ثبت‌شده در این وزارت، ۳۴ واقعۀ آن منجر به مرگ افراد شده است.

داکتر وحید مجروح، رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا، می‌گوید که ۲۴۹ واقعۀ بیماری تب‌ کنگو در ده ولایت ثبت شده است.

او می‌افزاید: "در رأس این ده ولایت، ولایت هرات بیشترین واقعات را دارد که ۸۴ واقعه فعلاً شناسایی شده و ده نفر فوت کرده و کمترین را ما در ولایت کندز داریم که در آنجا پنج واقعه شناسایی شده و دو واقعه فوت کرده متأسفانه".

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در سال گذشتۀ میلادی، ۲۴۵ واقعه تب کنگو ثبت شده و منجر به مرگ ۵۰ تن گردیده بود.

به گفتۀ سخنگوی این وزارت، واقعات بیماری تب کنگو در ایام عید قربان، زمانی که ذبح حیوانات اهلی افزایش می‌یابد، بیشتر به مشهود است.

آقای مجروح می‌گوید که این اداره با همکاری وزارت‌های زراعت و ارشاد، حج و اوقاف این کشور برنامه‌های وسیع آگاهی‌دهی را در این خصوص روی دست گرفته اند تا به مردم در مورد شیوه‌های وقایه از مبتلاشدن به تب کنگو و دلایل ابتلا به این بیماری، معلومات دهند.

آگاهی از طریق رسانه‌ها و تبلیغ ملاامامان مساجد شامل این برنامه‌ها است.

وزارت صحت می‌گوید که تب کنگو بیماری کشندۀ ویروسی است که از مواشی به انسان انتقال می‌یابد. بر اساس معلومات این وزارت، عامل اصلی انتقال ویروس این بیماری نوعی از "کنه" است که به گونۀ پرازیت در بدن مواشی زند‌گی می‌کنند.

به گفتۀ وزارت صحت افغانستان، قصابان، داکتران حیوانات، ویترینران؛ دهقانان، مالداران و کسانی که با مواشی و گوشت آن سروکار دارند، بیشتر در معرض مبتلاشدن به بیماری تب کنگو قرار دارند.

این وزارت، با اشاره به ایام عید قربان تأکید می‌کند که ممکن برخی مواشی که در ایام عید ذبح می‌شوند، با ویروس تب کنگو آلوده باشند و خوردن گوشت مواشی آلوده با این ویروس، افراد را به این بیماری مبتلا می‌سازد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان، پیشنهاد می‌کند که برای جلوگیری از انتشار ویروس تب کنگو، باید هنگام ذبح حیوانات و پارچه‌کردن گوشت، باید از دست‌کش، ماسک، پیش‌بند و عینک، استفاده شود، حیوانات در مکان‌های تمیز ذبیح شوند و گوشت مواشی به مدت ۲۴ سال در یخچال نگهداری شود.

همچنان این وزارت از مالداران خواسته است که هنگام چیدن کنه‌ها از بدن مواشی، دست‌کش استفاده کنند تا ویروس کنگو انتشار نکند.