سیاست خارجی نامزدان ریاست جمهوری امریکا

هلیری کلنتن و دونالد ترمپ

در حالیکه امروز مردم امریکا به پای صندوق های رای رفته و رئیس جمهور آینده آن کشور را انتخاب میکنند، نظری می افگنیم به چهار موضوع عمده سیاست خارجی ایالات متحده که هلیری کلنتن و دونالد ترمپ نامزدان ریاست جمهوری امریکا در مباحثات خود بیشتر به آن پرداخته اند و یک موضوع که به صورت وسیعی نادیده گرفته شده است.

افغانستان

با وجود شدت جنگ در افغانستان، دو کاندید توجه اندکی را در مورد افغانستان مبذول داشتند.

این جنگ که طولانی ترین جنگ امریکا محسوب میگردد از سه مناظره دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده، تنها در یکی آن ذکر شد و آن هم در موقعی بود که خانم هلیری کلنتن مختصراً در مورد پالیسی اش در ارتباط به حمایت ناتو از امریکا بعد از واقعۀ یازدهم سپتمبر صحبت کرد.

آقای ترمپ در بیانیۀ عمده اش در ماه اپریل از جنگ افغانستان هیچ نامی نبرد.

اما هر دو کاندید در اوایل مبارزات انتخاباتی شان، طی بیاناتی حمایت خود را از پلان رئیس جمهور اوباما مبنی بر نگهداری کمتر از ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان اعلام نمودند.

هلیری کلنتن که در زمان تصمیم فرستادن سربازان اضافی به افغانستان، وزیر خارجۀ ایالات متحده بود، تمایلش را در مورد تمدید تعهدات در مورد باقی ماندن سربازان در صورتی که شرایط ایجاب نماید، بیان داشته بود. اما گفته بود که آنها در جنگ های زمینی دخالت نداشته و سربازان افغان را آموزش داده از آنها حمایت کنند.

ترمپ نگفته است که وی معیاد حضور سربازان امریکایی در افغانستان را تمدید مینماید اما اساسأ تهاجم نظامی ایالات متحده به افغانستان را "اشتباه وحشتناک" خوانده گفت باقی ماندن سربازان در افغانستان فقط برای تحت نظر داشتن پاکستان ضرور است که دارای بم هسته ای میباشد.

جنگ با داعش

مردم امریکا دهشت افگنی را یکی از موضوعات بسیار عمده ای میدانند که کشور شان با آن مواجه است. جنگ به رهبری امریکا علیه گروه دولت اسلامی یکی از نکات مورد بحث در مبارزات انتخاباتی بود، و چندین بار در مناظره های نامزدان یاد آوری گردید.

هردو نامزد با ارائه پلان های جدی در مورد دهشت افگنی ادعا کرده اند که مشی شان در شکست دادن داعش بهتر از رقیب شان میباشد.

دونالد ترمپ هلیری کلنتن را متهم میسازد که با تطبیق مشی هایش در زمان تصدی وزارت خارجه، و زمانی که سناتور بود، بی ثباتی را در شرق میانه ایجاد کرده و خالق گروه داعش میباشد. این در حالیست که خانم کلنتن شدیداً از خلق و خوی، قضاوت و عدم تجربه آقای ترمپ در أمور مشی خارجی امریکا، انتقاد کرده است.

باوجودی که دونالد ترمپ به خاطر گفتارش در مورد داشتن یک پلان سری برای شکست دادن داعش، به صورت وسیعی مورد تمسخر قرار گرفته است اما او بعضی اشاراتی بر چگونگی هدف خود در مبارزه با دهشت افگنی داشته است. آقای ترمپ پیشنهاد جنجال برانگیز منع ورود مسلمان را به امریکا ارائه کرده می گوید به جای مسلح ساختن شورشیان مخالف حکومت سوریه که برای سرنگونی رژیم بشارالاسد کمی جنگند، با کشور های میانه رو عربی و روسیه برای شکست دادن داعش کارخواهد کرد.

روسیه

با در نظر داشت سردی روابط ایالات متحده و روسیه و این که دو نامزد عقاید و نظرات مخالف در مورد روابط با روسیه دارند، جای تعجب نیست که روسیه یکی از موضوعات داغ در مباحثات انتخاباتی امریکا بوده است.

مخالفت ها در خزان سال قبل زمانی آغاز شد که دونالد ترمپ از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تمجید کرد، و زمانی این مخالفت عمیق شد که روسیه حملات هوایی در سوریه را افزایش بخشید و اتهاماتی مبنی بر نفوذ انترنتی روسیه بر ایمیل های حزب دموکرات، منتشر شد.

آقای ترمپ دست داشتن روسیه را در هک سیستم کمپیوتری حزب دموکرات رد کرده از پوتین تصویرشخصی را ارائه کرده است که میتوان با او کار کرد.

خانم کلنتن با ارائه مشی سخت گیرانه در قبال مسکو تعهد کرد که در برابر پوتین ایستادگی خواهد کرد، این نامزد حزب دموکرات، پوتین را به حمایت از دونالد ترمپ، متهم کرد.

باوجودیکه خانم کلنتن گفته است که روی منافع مشترک با کرملین کار خواهد کرد، دموکرات ها تهدید کرده اند که تعزیرات وسیعتر را علیه روسیه به خاطر الحاق کریمیه در سال ۲۰۱۴ وضع کرده و خواهان تحقیقات در مورد اتهامات جرایم جنگی روسیه و سوریه در شهر حلب سوریه شده اند.

چین

مباحثات در مورد چین، از شیوه تجارت آن کشور گرفته تا دهشت افگنی سایبری یا انترنتی تا استقرار قوای نظامی آن کشور در بحر جنوب چین، در انتخابات جریان داشت. خانم کلنتن طرفدار تعامل با چین و اقای ترمپ خواستار اتخاذ روش سخت گیرانه تر در قبال آن کشور بود.

دونالد ترمپ بار ها هشدار داده است که چین سعی دارد که به گفته او امریکا را پارچه پارچه کند، او تعهد کرده که در معاملات با چین و دیگر کشور ها سخت گیرانه مذاکره کند.

هلیری کلنتن، چین را به عنوان یک رقیب ستراتیژیک نگاه میکند نه یک دشمن، او تعهد کرده است که در مواقعی که به نفع امریکا است همکاری با بیجینگ را توسعه بخشد و اگر نیاز باشد در برابر آن کشور ایستادگی کند.

ناتو

پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو که از عمر آن ۶۸ سال می گذرد معمولاً در امریکا یک موضوع جنجال برانگیز نمی باشد اما امسال دونالد ترمپ با مطرح کردن سودمندی این پیمان آن را در جریان مبارزات انتخاباتی دخیل کرده و از کشور های عضو ناتو خواست تا سهم عادلانه خود را در بودجه دفاعی این پیمان بپردازند.

آقای ترمپ با نگران ساختن متحدین اروپایی امریکا و منتقدینش در داخل امریکا اشاراتی داشت که اداره ای او در صورت حمله روسیه به کشور های بالتیک که عضو ناتو میباشند به صورت اتوماتیک به یاری آن ها نخواهد شتافت.

دونالد ترمپ همچنان تهدید کرده است که اگر جاپان و کوریای جنوبی مصارف نظامی خود را که با امریکا مشترک میباشد افزایش ندهند، از اتحاد طویل المدت امریکا با آن کشور ها خارج خواهد شد.

در مقابل هلیری کلنتن گفته است که به تقاضا های متحدین برای اقزایش سهمیه دفاعی لبیک خواهد گفت.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی