'عاملان قتل خبرنگاران زن شناسایی و مجازات شوند'

مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افغانستان از حکومت می‌خواهد که قضایای خشونت علیه خبرنگاران زن را به گونه جدی و شفاف رسیدگی کند.

این مرکز با نشر قطعنامه‌ای پیرامون امنیت فزیکی و روانی خبرنگاران زن گفته است که جامعه خبرنگاری افغانستان به ویژه خبرنگاران زن با "تهدیدات فروان امنیتی، فزیکی و روانی" مواجه است.

در قطعنامه آمده است که حکومت و نهادهای امنیتی "باید عاملان قتل خبرنگاران زن را شناسایی و مجازات کنند و موارد خشونت علیه خبرنگاران زن را به گونه جدی و شفاف پیگیری کنند".

در این قطعنامه از جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر خواسته شده که در زمینه نقض حقوق خبرنگاران زن "بی تفاوتی اختیار نکنند" و از گروه‌های درگیر جنگ خواسته شده که خبرنگاران را هدف قرار ندهند.

این مرکز از رسانه‌ها و نهادهای استخدام کننده نیز خواسته که به حقوق و مصوونیت کاری خبرنگاران زن، ایجاد محیط کاری مصوون و سالم برای زنان خبرنگار، ایجاد فرصت‌های کاری و ثبات شغلی و تقویت نقش آنان در سطح رهبری توجه کند.

این درخواست‌ها در حالی مطرح شده که پس از آغاز گفتگوهای صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان حملات هدفمند بر خبرنگاران و زنان فعال در رسانه ها به گونه بی‌پیشینه افزایش یافت.

دیدبان حقوق بشر گفته که گروه طالبان عمداً خبرنگاران و زنان فعال در رسانه را هدف قرار می‌دهند. حکومت افغانستان نیز طالبان را مسوول می‌داند.

هرچند طالبان همواره هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده اند.