حضور رهبران جهان در تجمع میلیونی پاریس

از راست به چپ: محمود عباس، دانلد تسک، انگلا مرکل، فرانسوا هولاند، ابراهیم بوبکر کیتا، و بنیامین نتنیاهو

بیش از یک میلیون نفر، به شمول رهبران جهان، امروز یکشنبه در پاریس راهپیمایی میکنند تا همبستگی شان را در برابر حملات اخیر دهشت افگنی در فرانسه نشان دهند. در آستانۀ این راهپیمایی عظیم، تدابیر امنیتی نیز در پاریس تشدید یافته است.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا، انگلا مرکل صدراعظم آلمان، ملک عبدالله پادشاه اردن، بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل، و محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطین در میان رهبرانی اند که در این راهپیمایی حضور می یابند.

به روز شنبه نیز در تعدادی از شهر های فرانسه، بیش از هفتصد هزار نفر به منظور همدلی با خانواده های قربانیان حملات هفتۀ گذشته، راهپیمایی های خاموشی انجام دادند.

در آستانۀ راهپیمایی امروز، تدابیر شدید امنیتی گرفته شده و حدود ٥٥٠٠ پولیس در شهر پاریس گماشته شده است. شماری از مردم حتی از اوایل صبح در میدان ریپبلک در پاریس جمع شده و یاد قربانیان را گرامی داشتند.

یک راهپیمایی و دو مرام

در راهپیمایی امروز پاریس، رهبران کشور های مختلف حضور می یابند که در میان آنان توجه بیشتر را در کنار مقامات اروپایی، رهبران مسلمان و صدراعظم اسرائیل جلب داشته است.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل این راهپیمایی را "نبرد تازه ای علیه تروریزم اسلامی" توصیف کرد.

نتنیاهو قبل از عزیمت اش به فرانسه، گفت: "من عازم پاریس ام تا همراه با رهبران جهان، در راهپیمایی برای یک نبرد تازه علیه تروریزم اسلامی که تمام بشریت را تهدید میکند، اشتراک ورزم. نبردی که از سالهای زیادی خواستار آن بوده ام."

اما احمد داووداوغلو وزیر خارجۀ ترکیه که او نیز عازم پاریس شده است، میگوید با اشتراک در این گردهمایی، میخواهد به کسانی که در صدد استفاده از واقعۀ پاریس در جهت مبارزه با مسلمانان جهان، به خصوص مسلمانان در اروپا باشند، پیام نیرومندی بفرستد.

وزیر خارجۀ ترکیه افزود:"اشتراک من نشان خواهد داد که ما متحدانه علیه تروریزم ایستاده ایم."

در حملات هفتۀ قبل بر دفتر مجلۀ شارلی ایبدو در فرانسه، یک پولیس مسلمان فرانسوی نیز کشته شد. برادر این پولیس مسلمان ضمن نکوهش و غیراسلامی خواندن عمل دهشت افگنان، از حس همبستگی مردم فرانسه با قربانیان این رویداد، از جمله برادر خودش، اظهار امتنان نمود.

البته در حملات پاریس، چهار یهود فرانسوی نیز کشته شدند. بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل قبل از عزیمت اش به سوی فرانسه، گفت که اگر یهودیان فرانسه خواستار نقل مکان به اسرائیل باشند، دولت اسرائیل با آغوش باز آنان را می پذیرد.

نتنیاهو در پاریس گفت که نعش چهار یهودی کشته شده در فرانسه، برای تدفین به اسرائیل انتقال خواهد یافت و در این مورد، حکومت اسرائیل تسهیلات لازم را مهیا خواهد ساخت.

نقش گروه دولت اسلامی در حملۀ پاریس

مقامات امنیتی فرانسه حملات هفتۀ قبل در آن کشور را، رسماً کار کدام گروه سرشناس و بزرگ نخوانده اند. کشور های اسلامی این حملات را تقبیح کرده و شماری از رهبران آن، به شمول محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطینی، برای اظهار همدردی و همبستگی، روانۀ پاریس شده اند.

از سوی دیگر گروه فلسطینی حماس نیز حملۀ هفتۀ گذشته بر مجلۀ طنزی شارلی ایبدو در پاریس را محکوم کرده و گفته است که اختلاف نظر، توجیه کنندۀ کشتار نیست. حماس افزوده است که هیچ ارتباطی میان مقاومت مردم و تروریزم جهانی وجود ندارد.

اما در یک ویدیوی تازه که به روز یکشنبه در انترنیت پخش شد، پای گروه دولت اسلامی به ماجرا کشیده شد. این ویدیو مربوط به یکی از سه فرد مسلحی است که در حملۀ هفتۀ قبل بر یک مغازۀ یهودیان در پاریس دست داشت.

در صحنه هایی از این ویدیو، امیدی کولیبالی دیده میشود که در کنارش تفنگی گذاشته شده و یا هم در عقب اش پرچم گروه دولت اسلامی بر دیوار نمایان می باشد.

امیدی کولیبالی در زد و خورد با پولیس فرانسه کشته شد

کولیبالی که در این ویدیو به نام عبدالله معرفی شده، وفاداری خود را به گروه دولت اسلامی اظهار میدارد. وی میگوید زمانی که ابوبکر بغدادی اعلام خلافت کرد، با او اظهار بیعت کرده است. معلوم میشود که این ویدیو قبل از حمله به قصد نشر بعدی، ثبت شده بود.

رویداد های امنیتی هفتۀ گذشته در فرانسه، که وخیم ترین آن یورش افراد مسلح بر دفتر مجلۀ شارلی ایبدو بود، در چند دهۀ اخیر در فرانسه نظیر نداشت. در این حملات، جمعاً ١٧ نفر کشته شدند.

پس از وقوع حمله بر دفتر مجلۀ طنزی شارلی ایبدو، پولیس به جستجوی مهاجمان پرداخت و در نهایت، دو تن آنان، سعید کواشی و شریف کواشی را در یک درگیری از پا در آوردند.

در همین حال فرد دیگری به نام کولیبالی بر یک مغازۀ یهودیان هجوم برده و افرادی را به گروگان گرفت که این رویداد نیز با کشته شدن کولیبالی و چهار تن از گروگانان یهودی او خاتمه یافت.

پولیس در پی یافتن حیات بومیدین، شریک ٢٦ سالۀ کولیبالی است که باور میرود در ترکیه باشد. وزیر خارجۀ ترکیه امروز گفت که کشورش در جستجوی حیات بومیدین، با استخبارات فرانسه در همکاری کامل قرار دارد.

آقای داووداوغلو گفت که به ترکیه میلیون ها سیاح میایند و دشوار است که در چنین رویداد ها، جلو ورود مردم را گرفت و یا مانع رفتن شان شد، مگر این که به مقامات ترک از قبل آگاهی داده شود.