مقام امریکایی: در نشست جی ۷ اقدامات جدید برای افزایش فشار بر روسیه اعلام خواهد شد

یک مقام ارشد امریکایی روز چهارشنبه ۲۲ جون ( اول سرطان) گفت که رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) در نشست بعدی خود اقدامات جدیدی را به هدف تحت فشار قرار دادن روسیه به دلیل تهاجم این کشور بر اوکراین اعلام خواهند کرد.

این مقام افزود که مجموعهٔ مشخصی از پیشنهادات را برای افزایش فشار بر روسیه ارایه خواهند کرد.

او به شرط فاش نشدن نامش به خبرنگاران گفت که بحث در نشست گروه جی ۷ عمداً در مورد بازارهای انرژی، چالش‌های این بازار و اینکه "چگونه می‌توانیم درد رژیم پوتین را به حد اکثر برسانیم؟ چگونه می‌توانیم تاثیر آن [جنگ اوکراین] را بر بقیه جهان به حداقل برسانیم؟" متمرکز خواهد بود.

قرار است جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز شنبه برای شرکت در این نشست عازم آلمان شود. افزون بر رییس جمهور امریکا، رهبران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و جاپان در این نشست اشتراک خواهند کرد.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری تهاجم نظامی گسترده‌ای را علیه اوکراین آغاز کرد و در حال حاضر در شرق و جنوب این کشور در حال نبرد است. گروه جی ۷ که متشکل از کشورهای ثروتمند و دموکرات جهان اند یک کارزار اقتصادی و دپلوماتیک را با هدف مجازات مسکو به دلیل حملهٔ این کشور به اوکراین آغاز کرده اند.

رییس جمهور امریکا پس از شرکت در نشست گروه جی ۷ -از یکشنبه تا سه شنبه هفته آینده - برای شرکت در نشست ناتو به مادرید، پایتخت اسپانیا، خواهد رفت.

این مقام امریکایی همچنین گفت که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در هر دو نشست به صورت آنلاین سخنرانی خواهد کرد.

با تشدید تنش با روسیه، قرار است کشورهای عضو ناتو در نشست مادرید یک نسخهٔ جدید "سند مفهوم استراتیژیک" را امضا کنند و در آن برای نخستین بار چین را به گونهٔ رسمی به عنوان یک نگرانی معرفی کنند.

این مقام امریکایی گفت که این اقدام چالش های ایجاد شده توسط چین را برطرف خواهد کرد. در نسخهٔ قبلی این سند که در سال ۲۰۱۰ به امضا رسیده استُ در مورد چین چنین چیزی ذکر نشده است.