تلاش دوباره برای بازسازی و صلح نافرجام در غزه

نمایندگان ده ها کشور در کنفرانس بازسازی غزه در قاهره شرکت کرده اند

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه تعهدات برای دسترسی به صلح در شرق میانه را تجدید کرده گفت که یک پیمان پایداری میان اسرائیل، فلسطینیان و همه همسایگان دیگر می تواند به وجود آید.

آقای کری در کنفرانس بازسازی غزه در قاهره گفت که آنچه از این کنفرانس به دست می آید، نباید تنها پول باشد، بلکه تجدید تعهدات از جانب همگان برای تامین صلحی باشد که آرزوی اسراییل، فلسطینیان و همه مردم منطقه می باشد.

جان کری گفت که از پابندی کامل باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، خودش و امریکاییان در این مسیر وعده می دهد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده وضعیت موجود را غیر قابل قبول و بی ثبات خوانده است. کری در جریان این نشست کمک اضافی ۲۱۲ ملیون دالر را به مردم فلسطین اعلام کرده گفت که آنان به شدت نیازمند این کمک می باشند.

آخرین دور مذاکرات به میانجگری ایالات متحده در ماه اپریل با اعتراض اسرائیل در برابر پیمان وحدت سیاسی با گروه اسلامگرای حماس و اعتراض فلسطینیان علیه گسترش اعمار مسکونه ها از سوی اسراییل ، به تعلیق در آمد.

یک مقام امریکایی گفته است که کری در نظر دارد تا با محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در قاهره ملاقات کرده و او را از اتخاذ یک "اقدام دیپلوماتیک بسیار بی ثبات کننده" منصرف سازد.

آقای عباس در کنفرانس قاهره گفت که جنگ ۵۰ روزه غزه را ویران کرده است. او گفت که تهاجم اسرائیل بر غزه و تخریبات ناشی از آن قابل تحمل نیست و بدون حسابدهی نمی توان از آن گذشت.

مصر که آتش بس میان اسرائیل و فلسطینیان را پس از یک جنگ طولانی بر قرار ساخت، اینک با استفاده از کنفرانسی برای بازسازی غزه، صلح فراگیری را بر بنیاد ابتکاری که اتحادیۀ عرب و عربستان سعودی آن را در سال ۲۰۰۲ در بیروت به راه انداخته بودند ؛پیشنهاد کرده است.

جنگ در غزه در ماه جولای پس از آن آغاز شد که اسرائیل در واکنش به راکت پراگنی های تندروان حماس از سوی غزه، تصمیم به توقف این حملات راکتی گرفت.

حملات سنگین زمینی و هوایی اسرائیل بر غزه منجر به کشته شدن ۲۱۰۰ فلسطینی شد که اکثر آن غیرنظامیان بودند. حملات راکتی حماس بر قلمرو اسرائیل نیز سبب کشته شدن ۶۷ سرباز و شش غیرنظامی اسرائیلی شد.

رامی حمدالله، صدراعظم فلسطین هزینۀ بازسازی را در حدود چهار میلیارد دالر برآورد کرده و تخمین کرده است که در جریان هفت هفته جنگ بیش از ۱۸ هزار خانه و تاسیسات تخریب شده است.

در حالیکه انسداد غزه همچنان ادامه دارد، به اساس معاملۀ آتش بس در اواخر ماه اگست، اسرائیل توافق کرده است تا محدودیت ها را در این منطقۀ ساحلی کاهش دهد.