ایران بزرگترین صادره کنندۀ محصولات تجارتی به افغانستان است

اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان گفته است که در سال گذشتۀ خورشیدی، ایران بزرگترین شریک تجارتی افغانستان بود و ارزش تبادلات تجارتی دو کشور به بیش دو میلیارد دالر می‌رسید.

خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، به صدای امریکا گفت که سال گذشتۀ خورشیدی واردات افغانستان از ایران به ۱.۹۸ میلیارد دالر می رسید، حالانکه صادرات افغانستان به ایران فقط ۳۱.۴ میلیون دالر بود.

آقای الکوزی گفت که سال گذشته حجم تجارت میان افغانستان و پاکستان ۱.۳ میلیارد دالر و افغانستان و چین به یک میلیارد دالر می‌رسید. حجم مجموعی تجارت میان افغانستان و سایر کشورها سالانه به هفت میلیارد دالر می‌رسد.

آقای الکوزی با اشاره به افزایش تجارت و ترانزیت میان افغانستان و ایران گفت که اکنون ایران با گرفتن جای پاکستان، بزرگترین شریک تجارتی افغانستان است.

معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در مورد کمبود صادرات افغانستان به ایران گفت که تمام کالاهای تجارتی را که افغانستان صادر می‌کند در خود ایران موجود است و از اینرو تقاضا برای آن در ایران بسیار اندک است.

پاکستان برای سال‌های متمادی بیشترین حجم معاملات تجارتی را با افغانستان داشت و زمانی ارزش تجارت بین دو کشور سالانه به حدود ۲.۷ میلیارد دالر می‌رسید.

اما تلاش حکومت افغانستان به ویژه در سه سال پسین برای گسترش تجارت و ترانزیت با همسایگان افغانستان به ویژه ایران و کشورهای آسیای مرکزی، اتکای این کشور را به تجارت و بنادر تجارتی پاکستان کاسته است.

پس از آنکه افغانستان به بندر تجارتی چابهار ایران دسترسی پیدا کرد،به گفتۀ مقام‌های افغان حکومت ایران نیز مشوق های ویژه از جمله سهولت ویزه و کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تعرفه های گمرکی را برای تاجران افغان که از بندر چابهار استفاده می‌کنند، مهیا کرد.