مرد ایرانی به ظن فحشا سر همسرش را برید

ویدیوی هولناک مردی که با لبخند فاتحانه، سر بریده همسر ۱۷ ساله‌اش را در یکی از جاده‌های شهر اهواز ایران به نمایش گذاشت، در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و موجی از خشم و اندوه را سبب شد.

براساس گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، پولیس گمان می‌برد که مونا حیدری ۱۷ ساله توسط شوهر و برادر شوهرش در شهر اهواز به ظن فحشا کشته شده است.

خبرگزاری ایرنا از قول پولیس محلی نگاشته است که پولیس روز دوشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) این دو مرد را "در جریان یورش به مخفیگاه‌شان" دستگیر کردند.

این قضیه سبب شد تا انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور ایران در امور زنان و خانواده از پارلمان این کشور بخواهد "اقدامات فوری" اتخاذ کند و از مقامات خواستار بلندبردن آگاهی عامه برای جلوگیری از چنین موارد شد.

این حادثهٔ دلخراش که گفته می‌شود بعد از بازگشت مونا به خانه بعد از فرار نافرجام به ترکیه رخ داده، واکنش‌های زیادی را در میان مردم، به ویژه در فضای مجازی و میان فعالان اجتماعی به دنبال داشت و بسیاری آن را محکوم کردند.

روزنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ایران شاهد موجی از شوک و خشم از این قتل بودند که بسیاری از آن‌ها خواستار اصلاحات اجتماعی و قانونی شده اند.

روزنامه اصلاح طلب سازندگی نوشته است: "سر یک انسان جدا می‌شود، سرش در جاده به نمایش گذاشته می‌شود و قاتل افتخار می‌کند. چگونه می‌توانیم چنین فاجعه‌ای را بپذیریم؟ باید عمل کنیم تا دوباره زن‌کشی تکرار نشود. "

تهمینه میلانی، فلمساز سرشناس ایرانی، در حساب انستاگرام خود نوشته است: "مونا قربانی جهل ویرانگر شد. همه ما مسوول این جنایت هستیم."

پس از قتل حیدری، صداها برای اصلاح قوانین حمایت از زنان در برابر خشونت خانوادگی و افزایش سن قانونی ازدواج که در حال حاضر در ایران ۱۳ سال تعیین شده است، بلند شده است.

به گزارش رسانه های ایران، مقتول در زمان ازدواج ۱۲ سال داشت و در زمان کشته شدن مادر یک پسر سه ساله بود.

به گزارش ایرنا، در همین حال مقامات فعالیت وب سایت خبری "رکنا" را بخاطر به اشتراک گذاشتن این ویدیو موقتاً متوقف کرده زیرا به گفتهٔ آنان این وب‌سایت "جامعه را از نظر روانی آشفته کرده است".

ایران همواره شاهد قتل های ناموسی بوده و پیش از این رویداد، مردی در ماه می ۲۰۲۰ دختر ۱۴ ساله خود را در یک قتل ناموسی دیگر سر برید که خشم عمومی را برانگیخت. او در همان سال به ۹ سال زندان محکوم شد.