رهایی بیست و شش زندانی فلسطینی از سوی اسراییل

زندانیان آزاد شده در اواخر روز سه شنبه توسط بس ها به منازل شان در کرانه غربی رود اردن و غزه انتقال داده شدند، و خانواده های زندانیان و محمود عباس رئیس اداره خودمختار فلسطین از انها به مثابه قهرمان ها استقبال به عمل آوردند.
محمود عباس گفت: " ما به شما و آنها نیز می گوییم که محبوسین باقیمانده نیز باز خواهند گشت، شما آغازگر این پروسه استید و دیگران نیز خواهند آمد و شما آنها را خواهید دید. "
در عین زمان، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا بار دیگر روی این موضوع تاکید کرد که واشنگتن تمام مسکونه های اسرائیل را در اراضی غصب شده فلسطین غیر قانونی تلقی میکند. کری به روز سه شنبه در جریان بازدید از برازیل، در مورد این موضع ابراز نظر کرد و خواهان ان گردید تا سرحدات میان اسرائیل و انچه کشور اینده فلسطین خواهد بود، به سرعت ایجاد گردد.
مذاکره کننده گان صلح میان اسرائیل و فلسطنیان به روز چهارشنبه در بیت المقدس در حالیکه مردم از هر دو جانب ناراضی اند،ملاقات کردند. اسرائیلی ها به پلان حکومت در قسمت رهایی یکصد و چهار محبوس فلسطینی اعتراض داشتند . بیست و شش تن این زندانیان به روز سه شنبه منحیث یک حرکت حسن نیت از جانب اسرائیل رها شدند. فلسطینی ها در مورد اعلامیه اخیر اسرائیل که مسکونه های تازه را در اراضی اشغالی اعمار خواهد کرد خشمگین استند.
کری بیان داشت که ایالات متحده مخالف اعمار هر گونه مسکونه است: " بنیامن نتن یاهو، صدراعظم اسرائیل کاملا با من و رئیس جمهور محمود عباس روی اعلام پلان اعمار مسکونه ها صادق بود که میتواند در مناطقی که نقشه صلح را متاثر نخواهد ساخت ساخته شود."
اسرائیلی ها میگویند که انها در مناطقی که فکر می کنند در موافقتنامه صلح به انها داده خواهد شد انرا اعمار میکنند، کری بیان داشت که این یک دلیل دیگر برای تسریع روند موافقه در بخش سرحدات میان اسرائیل و انچه کشور فلسطین خواهد بود ، میباشد.

حنان اشروی، یک مقام ارشد فلسطینی، اسرائیل را به مختل ساختن مذاکرات صلح متهم میکند. وی می گوید: " مختل ساختن عمدی این مذاکرات و دستاورد آن در پالسی اسرائیل در بخش فعالیت های مسکن گزینی و گسترش ان نهفته است، واضح است که اسرائیل از پروسه سو استفاده میکند تا موانعی را در منطقه ایجاد کرده و مذاکرات را بی دلیل مختل سازد ."
مذاکره کننده گان اسرائیلی و فلسطینی در بیت المقدس به روز چهارشنبه ملاقات کردند تا مذاکرات صلح را که ماه قبل در واشنگتن بعد از سه سال توقف اغاز شده بود، مجدداً از سر گیرند.
جان کری وزیر خارجه ایالات متحده بیان نمود که ایالات متحده تمام پروسه اعمار مسکونه اسرائیل را نامشروع تلقی میکند ولی فلسطینی ها را تشویق کرد تا به اعلامیه اخیر اسرائیل واکنش شدید نشان ندهند.