غنی: طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی ارتباط دارند

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که برای طالبان یگانه راه حل، توافق سیاسی است که از سوی شهروندان این کشور پذیرفته شود.

آقای غنی روز چهارشنبه ۲۸ جولای (شش اسد) در نشست ویژه بورد مشترک نظارت و انسجام از جامعه جهانی درخواست کرد که تمایل طالبان و حامیان این گروه را برای رسیدن به "راه حل سیاسی" مرور کند.

رییس جمهور غنی تاکید کرد که طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی ارتباط دارند. او افزود:"ورود شبکه‌های تروریستی بین‌المللی به ویژه جیش محمد، لشکر طبیه و داعش ابعاد جدید منطقه‌ای و بین‌المللی به جنگ می‌دهد".

دیبرا لاینز، رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت که برای رسیدن به صلح پایدار، مذاکرات صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و هیات طالبان باید هرچی زودتر با "خلوص نیت و جدیت" آغاز شود.

با این هم خانم لاینز پیشروی‌های اخیر طالبان را نگران‌کننده خواند و افزود:"طالبان با پیشرفت در میدان جنگ مسوولیتی بیشتری دارند. جهان از نزدیک چگونگی عملکرد آنان را دنبال می‌کند".

رییس یوناما گفت که در حال حاضر ۱۸ میلیون افغان به گونه شدید به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نشست ویژه بورد مشترک نظارت و انسجام با حضور رهبران حکومت افغانستان، حامیان مالی حکومت و نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی روز چهاشنبه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

هدف اصلی این نشست، ارزیابی چگونگی عملی شدن تعهدات نشست ژنیو و آمادگی برای نشستی خوانده شد که قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود.