در ماه اگست ۲۶۱ غیرنظامی افغان کشته شدند - گزارش

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی "سی.ای.پی.جی" با نشر گزارش تلفات افراد غیرنظامی در ماه اگست، گفته است که در این ماه، ۷۸۵ فرد ملکی در ۱۹ ولایت افغانستان کشته و مجروح شده اند.

این گروه که در ختم هر ماه، گزارش تلفات افراد ملکی را نشر می‌کند، در گزارشی که امروز شنبه (۱۰ سنبله) نشر کرده، گفته است که در ماه گذشتۀ میلادی ۲۶۱ غیرنظامی افغان کشته و ۵۲۴ تن آنان مجروح شده اند و مسؤول بیشتر این تلفات، گروه طالبان بوده است.

در گزارش آمده است که بیشترین تلفات ناشی از حمله و انفجار از سوی مخالفان مسلح و درگیری رو در رو میان نیروهای افغان و مخالفان مسلح حکومت بوده است.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی در مورد تلفات غیرنظامی در جنگ چهار روزۀ شهر غزنی گفته است که بربنیاد آمار حکومتی در این جنگ، حدود ۳۰۰ فرد ملکی کشته و مجروح شده اند، "اما گزارش CPAG حاکیست که هنوز رقم دقیق تلفات و جراحات افراد ملکی از جنگ شهر غزنی برملا نشده است".

بربنیاد این گزارش، حمله بر مرکز آموزشی موعود واقع در دشت برچی در غرب کابل و حمله بر یک مسجد در ولایت پکتیا از خونین ترین حملات در ماه اگست بوده است.

در حمله بر مرکز آموزشی موعود ۶۹ دانش آموز کشته و ۹۵ تن مجروح شدند و در حمله بر یک مسجد اهل تشییع در ولایت پکتیا ۲۹ فرد ملکی کشته و ۵۴ تن مجروح شدند.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، مسؤول بیشترین تلفات افراد ملکی گروه طالبان را دانسته است؛ اما مسؤولیت حمله بر مرکز آموزشی موعود در کابل و حمله بر یک مسجد در پکتیا را گروه داعش موسوم به دولت اسلامی به دوش گرفته بود.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی با نشر این گزارش از طرف‌های درگیر خواسته تا تأسیسات ملکی و مکان‌های آموزشی را هدف قرار ندهند.

همچنان در این گزارش از سازمان ملل متحد و ایالات متحده خواسته شده که به گونۀ "همه جانبه و عاجل" در زمینۀ جلوگیری وکاهش تلفات افراد ملکی در افغانستان، اقدام نمایند.

در ماه اگست، تلفات افراد ملکی نسبت به ماه قبل آن افزایش داشته است؛ بربنیاد آمار گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، در ماه جولای در ۲۳ ولایت افغانستان، ۲۳۲ فرد ملکی کشته و ۳۱۳ تن مجروح شده بودند.