پاکستان: واشنگتن می‌خواهد برای مهار کردن حملات تروریستی از افغانستان با ما همکاری کند

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که مبلغ ۱۵میلیون دالر از بودجه دفاعی سال ۲۰۲۳ ایالات متحده برای بهبود وضعیت امنیتی مرز میان پاکستان و افغانستان تخصیص داده شده است.

روزنامۀ دان پاکستان روز دوشنبه ۲ جنوری (۱۱ جدی) نوشت که این اقدام نشان دهندۀ تمایل واشنگتن برای حمایت از پاکستان در مبارزه با حملات دهشت افگنی از خاک افغانستان بر پاکستان است.

بلال بوتو زرداری، وزیرخارجهٔ پاکستان، نیز اخیراً در یک نشست خبری اظهار داشت که ایالات متحده می خواهد با پاکستان در راستای مبارزه با حملات دهشت افگنی از خاک افغانستان همکاری کند.

زرداری گفته است: "تحریک طالبان افغانستان یک واقعیت است. از خود تاریخ دارد. تحریک طالبان پاکستان یک فتنه است،‌گروه که ما با آن مبارزه کرده و آن را شکست داده بودیم. برخی از زندانیان آنها اینجا آزاد شدند. [برخی] زندانیان آن در افغانستان آزاد شدند و به آنها گفته شد که بیایید اینجا پاکستان از شما میزبانی می کند."

مقامات وزارت خارجهٔ امریکا، پاکستان و ایالات متحده با نگرانی مشترک از دهشت افگنی در منطقه، خواهان روابط با ثبات اند.

سیت جونز، تحلیلگر مسایل امنیتی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، گفت: "پاکستان روابط نزدیک با حکومت طالبان دارد و اگر کسی بر طالبان نفوذ دارد، این پاکستان است. در عین حال پاکستان از آنچه در داخل افغانستان می گذرد در مقایسه با هر منبع دیگری، آگاهی دارد. هرگاه ایالات متحده بخواهد در آینده عملیاتی را انجام دهد، جای سوال نخواهد بود که ایالات متحده تا جاییکه امکان داشته باشد، از خاک پاکستان این حملات را انجام خواهد داد."

اخیراً وزارت خاراجۀ ایالات متحده با توجه به افزایش حملات تحریک طالبان بر نیروهای امنیتی پاکستان گفته است که واشنگتن خواهان روابط دراز مدت با پاکستان به هدف مشترک مبارزه با دهشت افگنی می‌باشد.

از سوی دیگر، در نشست روز دوشنبه کمیته امنیت ملی پاکستان، هیات رهبری سیاسی و نظامی پاکستان تعهد کرد که به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد تا به تندروان پناه بدهد و بر ضد آن کشور حملات انجام دهند.

درنشست دو روزه کمیتهٔ امنیت ملی‌ پاکستان شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند. در اعلامیه‌ای که سوی حکومت پاکستان منتشر شد، این کمیته تعهد کرد که "تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام قدرت خود" دربرابر تندروان برخورد خواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که پاکستان همواره می‌گوید که طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در سلسله پیام های تویتر خود در برابر اظهارات مقامات پاکستانی در مورد افغانستان واکنش نشان داده است.

او در تویتی نگاشته است: "اظهارات اخیر مقامات پاکستان درمورد افغانستان را تاسف بار میدانیم. هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک افغانستان برعلیه پاکستان یا کشور دیگر حملات هدفمند داشته باشد."

مجاهد همچنان گفته است که مقامات پاکستانی مسولیت دارند تا برای مهار کردن وضعیت تلاش کنند و به معلومات بی اساس و نظریات نادرست توجه نکنند. ذبیح الله مجاهد افزوده است که همچو اخبار و بی اعتمادی به نفع آنها نیست.