تلاش پاکستان برای جذب دوبارۀ سیاحان به درۀ سوات

درۀ سوات که پاکستانیان آن را سویس کشور شان میخواند، پس از آن که در سال های ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹ در تصرف طالبان آمد، به یک محل خطرناک برای سیاحان و باشندگان مبدل شده بود. اما با بهتر شدن وضعیت امنیتی در چند سال اخیر، مقامات و کاروباریان صنعت سیاحت امیدوارند تا این دره، جایگاه بین المللی اش را در ورزش اسکی بار دیگر تثبیت کند.

درۀ سوات، که یک تفریحگاه معروف و یک محل خوب برای اسکی دانسته میشد، یک دهه قبل توسط طالبان که اسکی را غیر اسلامی خواندند ویران شد.

با رشد وضعیت امنیتی در چند سال اخیر، سیاحت و ورزش اسکی دوباره در سوات رونق یافته و کار ترمیم و اعمار مجدد امکان با شکوه و تفریحگاه ها جریان دارد.

با آن که پوسته های امنیتی در طول راه دیده میشود، اما مقامات میگویند که امنیت در منطقه قناعت بخش است و اضافه میکنند که سیاحان هیچگاه مورد حمله قرار نگرفته اند.

پقبل از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر ٢٠٠١ در ایالات متحده، تعداد زیادی از سیاحان را در پاکستان، خارجی ها تشکیل میداد. اما شمار دقیق سیاحان داخلی معلوم نیست.

پس از آن که وزارت سیاحت پاکستان در سال ٢٠١١ منحل شد، معلومات بسیار اندک در مورد شمار سیاحان داخلی در سراسر پاکستان وجود دارد.

تندروان اسلامی ساحات زیاد را در پاکستان از دست داده اند و حملات شان نیز کاهش یافته است، اما طالبان و گروۀ های دیگر به شمول گروۀ داعش هنوز هم به حملات شان ادامه میدهند و باعث شده است که سفارت خانه های کشورهای غربی به اتباع مشوره دهند که به پاکستان نروند.

سردی روابط با افغانستان و هند و افزایش وضع قیود بر صدور ویزه به اتباع پاکستان از سوی ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی، باعث شده است تا تعداد کثیری از پاکستانی ها به خارج از کشور سفر کرده نتوانند. اما همین وضعیت به سود هوتلداران و صنعت سیاحت در پاکستان است.

سرور خان، مالک یک هوتل در سوات، میگوید که این دره "یک آیندۀ خوب" دارد. او میگوید با در نظرداشت بهبود اوضاع، کار اعمار هوتل را در سوات آغاز کرده است.

به امید این که درۀ سوات بار دیگر به یک مرکز و تفریگاۀ بین المللی وزرش اسکی مبدل شود، مقامات محلی این منطقه، یک رقابت بین المللی اسکی را در ماۀ جنوری راه اندازی کرده بودند که در آن به شمول اسکی بازان پاکستانی، ورزش کاران ۱۱ کشور دیگر نیز اشتراک ورزیدند.