پوتین فرمان بسیج نیروهای احتیاط روسیه را صادر کرد

در حالی که تهاجم روسیه بر اوکراین وارد هشتمین ماه می‌شود، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، امروز چهارشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) فرمان بسیج قسمی نیروهای احتیاطی کشورش را صادر کرد.

این اقدام که پس از جنگ جهانی دوم تا کنون در روسیه بی سابقه بوده است، نگرانی‌ها را در مورد افزایش تنش میان مسکو و غرب و تشدید جنگ در اوکراین برانگیخته است.

ولادیمیر پوتین همچنان هشدار داده است که به خاطر دفاع از مردم و قلمرو روسیه، از هر وسیلهٔ ممکن استفاده خواهد کرد. او گفت: "به خاطر مصوونیت ملت ما و مردم در مناطق تازه آزاد شده، فکر می‌کنم ضرور است که از پیشنهاد وزارت دفاع و ستر درستیز به خاطر بسیج قسمی نیروی احتیاطی در کشور، حمایت کنیم".

رییس جمهور روسیه، غرب را به تهدید کردن هسته‌ای متهم کرد و در اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان کشورهای ناتو در مورد احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در برابر روسیه، هشدار داد.

او گفت: "برای کسانی که به خود اجازه می‌دهند تا چنین اظهارات را در برابر روسیه بیان کنند، می‌خواهم یادآور شوم که کشور ما نیز تسلیحات کشتار جمعی مختلف النوع و عصری‌تر از کشورهای ناتو را دارد."

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت که در ابتدا حدود ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط روسیه بسیج خواهند شد.

همچنین، حکومت روسیه روز چهارشنبه در یک تاییدی نادر و کم پیشینه از کشته شدن ۵۹۳۷ نظامی روسیه در جنگ اوکراین خبر دارد. تهاجم روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین فرمان بسیج نیروهای احتیاطی خود را یک روز پس از آن صادر کرد که مناطق تحت کنترول روسیه در شرق و جنوب اوکراین، آمادگی خود را برای راه اندازی یک همه پرسی اعلام کردند.

این همه پرسی به منظور یکجا ساختن مناطق لوهانسک، خرسون، زاپوریژیا و دونتسک با روسیه صورت می‌‎گیرد. به گفته ولادمیر پوتین، روسیه بخاطر تامین امنیت این همه پرسی در اوکراین، هرکار ممکن را انجام خواهد داد.

قصر سفید این همه پرسی را "ساختگی" خوانده و می گوید که واشنگتن هیچگاه استقلالیت این مناطق را به رسمیت نخواهد شناخت.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا گفت: "این همه پرسی، بی حرمتی به اصول استقلالیت و تمامیت ارضی است که زیربنای روش بین المللی را تشکیل می‌دهد و در قلب منشور ملل متحد جا دارد".

همزمان با تحولات اخیر پیرامون اوکراین، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور آن کشور بار دیگر خواستار وضع تحریم های بیشتر و شدیدتر علیهٔ روسیه شده و از ایالات متحده خواسته است که دولت روسیه را حامی تروریزم اعلام کند.