قطر در تلاش تورید آب و غذا از ایران و ترکیه است

دو روز قبل، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، بحرین و مصر روابط دپلوماتیک و تجارتی خود را با قطر قطع کردتد

همسایگان قطر که آب و غذا نیز به آن کشور صادر می‌کردند، روابط دپلوماتیک و هر گونه خطوط ارتباطی خود را با این کشور قطع کرده اند.

قطر که بخش زیاد آب و غذای مورد نیاز خود را از بیرون تورید می‌کند، پس از درگیر شدن بحران سیاسی با همسایگان عرب خود، اکنون با ایران و ترکیه در تماس است تا مواد غذایی و آب مورد نیاز خود را از این دو کشور فراهم کند.

این اقدام دو روز پس از آن صورت می گیرد که دو کشور اسلامی به شمول امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی ارتباط تجارتی و روابط دیپلوماتیک خود را با قطر قطع کردند.

یک مقام قطری که نخواست نامش افشا گردد، گفته است که حکومت قطر با ترکیه، ایران و سایر کشور ها به تماس است تا مواد غذایی مورد ضرورت آن کشور از طریق شرکت هوایی قطر، فراهم گردد.

این مقام قطری گفته است که آن کشور برای چهار هفته مواد غذایی کافی در مارکیت های خود دارد. علاوه بر آن، حکومت آن کشور ذخایر بزرگ استراتیژیک غذایی را در دوهه، پایتخت قطر، در اختیار دارد.

عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، بحرین و مصر روابط دپلوماتیک خود را با قطر قطع کرده و دیپلومات‌های خود را از این کشور فراخوانده اند.

این کشورها که قطر را به داشتن رابطه با ایران و حمایت از گروه‌های دهشت افگن متهم می‌کنند، در تلاش‌اند تا با قطع مسیر‌های هوایی، خشکه و بحری، ارتباط آن کشور را با جهان بیرون نیز قطع کنند.

هرچهار کشور به شهروندان خود دستور داده اند که هرچه زودتر از قطر بیرون شوند و نیز به شهروندان قطر دو هفته مهلت داده اند تا به کشورشان برگردند. این کشورها همچنان گفته اند که دپلومات‌های قطری را نیز اخراج خواهند کرد.

حکومت تبعیدی یمن که از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شده و نیز یکی از حکومات سه گانۀ لیبیا از تصمیم سعودی، مصر، امارات و بحرین استقبال و حمایت کرده اند.

قطر اتهامات مبنی بر حمایت از گروه‌های تندرو را رد کرده و با انتقاد از عملکرد کشورهای تحریم کننده، اقدام آنان را "نقض حاکمیت ملی" خود خوانده است.

عربستان سعودی همچنان گفته است که نیروهای قطری از ائتلاف به رهبری سعودی برای سرکوب شورشیان شیعۀ حوثی در یمن بیرون خواهد شد.

وزارت خارجۀ قطر با نشر بیانیه‌ای گفته است که این کشورها "هیچ توجیه مشروع" برای چنین تصمیم ندارند. در بیانیه آمده است "حکومت قطر همه تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد تا تلاش‌هایی را خنثا کند که سبب آسیب رساندن به جامعه و اقتصاد قطر می‌شود".