شواهد تازه در مورد استفاده سلاح کیمیای در سوریه

سوریه سلاح کیمیایی

معیین وزارت خارجه روسیه می گوید، سوریه شواهد تازه یی را دراختیار مسکو قرار داده که بر اساس آن شورشیان عامل انجام حملاتی مشخص شده اند که با استفاده از سلاح کیمیایی، ماه گذشته در اطراف شهر دمشق انجام شد.

یک اژانس خبر رسانی روسی به نقل قول از سرگی ریابکووف معیین وزارت خارجه روسیه بیان داشت که سوریه برخی مواد را به روسیه سپرده است. وی بروز سه شنبه در دمشق با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه ملاقات کرد و انتظار می رود که با بشار الاسد رئیس جمهور سوریه امروز چهارشنبه ملاقات کند.

این در حالیست که واشنگتن و متحدین غربی ان قوای سوری را به انجام حملات مهلک با اسفتاده از گاز سمی بتاریخ بیست و یکم ماه اگست محکوم میکنند و تاکید میورزند که گزارش سازمان ملل متحد روی این واقعه، که در این هفته به نشر رسید، واضحا نشان میدهد که حکومت سوری مسوول است.

اما آقای ریابکوف می گوید که روسیه در رابطه به گزارش سازمان ملل متحد مأیوس شده و آن را نا مکمل، سیاسی، مغرضانه و یک طرفه خواند.

در عین حال کترین اشتن، رئیس مشی خارجی اتحادیه اروپایی میگوید که ختم جنگ روزمره سوریه، بخشی از معامله در برنامه خلع سلاح کیمیاویی سوریه نمی باشد، ولی بزرگترین دخالت بین المللی برای ایجاد فرصت هاست. اشتن می گوید: « این انکشاف تازه که ما داشتیم یک فرصت برای تجدید نیروست، نه تنها کوشش به رسیدگی به موضوع سلاح کیمیاویی بلکه به موضوع گسترده تر بعد سیاسی.»

مذاکرات سیاسی مکررا به دلیل بی نظمی در میان رهبری شورشیان سوری و روی عدم توافق در مورد شرکت افراد در آن به تعویق افگنده شده است.

روسیه از ایران میخواهد تا در این مذاکرات شرکت کند، ولی واشنگتن بدلیل اینکه قوای ایرانی دوشادوش عساکر حکومت سوری میجنگند با ان مخالفت کرده است.

در همین حال ویلیم هیگ وزیر خارجه برتانیه می گوید: « هدف ما تدویر کنفرانس دوم ژنیو است تا تمام جوانب را برای موافقه روی دریافت یک راه حل سیاسی به جنگ گرد هم جمع کنیم و ما با روسیه روی انجام ان در زودترین فرصت کار میکنیم.»

در عین زمان سرگی لافروف وزیر خارجه روسیه میگوید که ممکن زمان ان فرارسیده باشد که رهبران مخالفین با زور به مذاکرات صلح اورده شوند،. آقای لافروف انهایی را که رئیس جمهور سوریه را تهدید میکنند مسبب این تعویق میداند: « اگر تعدادی برایشان مهم است که مکررا تهدید کنند، تخویف کنند و یا بدنبال دلیل برای حمله بگردند، این خود به مخالفین رژیم اشاره میدهد که انتظار تحریک های تازه از جانب آنها میرود، و همچنان به مختل شدن کامل پروسه ژنو دوم نیز خواهد انجامید.»

Your browser doesn’t support HTML5

syria



جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده و سرگی لافروف وزیر خارجۀ روسیه، هفتۀ آینده جهت تعین یک تقسیم اوقات زمانی برای مذاکرات صلح سوریه در نیویارک ملاقات میکنند ولی آقای کری میگوید که این موضوع به گونۀ شدید به پیشرفت در روند خلع سلاح کیمیایی سوریه مرتبط خواهد بود.