طالبان 'پیشنهاد اشتراک در انتخابات' را رد کردند

طالبان از مردم افغانستان نیز خواسته است که در انتخابات اشتراک نکنند.

گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای پیشنهاد محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را در مورد اشتراک آن گروه در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی رد کرده و از مردم نیز خواسته اند که در انتخابات اشتراک نکنند.

قاری محمد یوسف احمدی، سخنگوی گروه طالبان دلیل شرکت نکردن در انتخابات را حضور نیروهای خارجی در افغانستان خوانده و گفته است که اولویت این گروه به پایان رسانیدن حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.

قاری یوسف، در این اعلامیه حضور نیروهای خارجی را در افغانستان "اشغال" خوانده است.

در خبرنامه‌ای طالبان آمده است"ما دیدیم که در انتخابات گذشته مردم به نام انتخابات فریب داده شده اند اما تصمیم نهایی را باز هم جان کری، وزیر خارجه امریکا گرفت و حکومتی به نام وحدت ملی در سفارت امریکا و از سوی مقام‌هایی امریکایی ایجاد و اعلام شد".

در خبرنامه‌ای طالبان گفته شده که در انتخابات آینده هم نباید جز این توقع داشت.

طالبان از شهروندان افغانستان خواسته است که به عوض اشتراک در انتخابات، با این پروسه "مقاطعه" کنند.

رئیس جمهورغنی روز شنبه با آغاز پروسۀ ثبت نام و تهیه فهرست رأی دهندگان از طالبان مسلح خواست که اگر حمایت مردم را دارند، در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی اشتراک کنند.

رئیس جمهور غنی گفت"اگر آنان (طالبان) باور دارند که میان مردم افغانستان ریشه دارند، پس انتخابات موقع آن است".

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز شنبه (۲۵ حمل) مرحلۀ نخست پروسه ثبت نام و تهیه فهرست رأی دهندگان را در کابل و مراکز ۳۴ ولایت این کشور آغاز کرد که تا ۲۳ ثور ادامه می‌یابد و پس از آن مرحله دوم این پروسه در ولسوالی‌ها نیز آغاز می‌گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات ۲۸ میزان را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تعیین کرده است.