مظاهره کنندگان خواهان اشد مجازات قاتلان فرخنده شدند

امرالله صالح می گوید که لایه های مختلف در این قتل دست داشت

صد ها تن از شهروندان کابل، فعالان حقوق زن، اعضای جامعۀ مدنی و کارمندان رسانه ها و نهاد های مختلف با تجمع در برابر ستره محکمۀ افغانستان خواستار اشد مجازات به عاملان قتل فرخنده شدند.

مظاهره کنندگان با سردادن شعارهای "قوماندان امنیه برکنار برکنار"، "شریکان جرم مجازات مجازات"، "حمایت از جنایت خیانت است خیانت"، "قاتلان فرخنده محاکمه محاکمه" و "پولیس سهل انگار مجازات مجازات" خواهان عدالت شدند.

امرالله صالح،رئیس جریان روند سبز گفت "اینها یک خانم را یک زن را در روی سرک به بدترین وجه اش که خصلت هیچ انسانی نیست نه تنها کشتند بلکه به آتش کشیدند ما آمدیم و از دولت عدالت می خواهیم، نظام عدلی قوی می خواهیم فرخنده به ما نماد شده نماد عدالت خواهی".

آقای صالح افزود که لایه های مختلفی در این جرم دست داشتند که به گفتۀ وی باید همۀ شان محاکمه شوند.

ساجد ۱۰ ساله که همه روزه در جاده های کابل بوت پالش می دهد به صدای امریکا گفت که برای دادخواهی امروز به کار نرفته و در این مظاهرات شرکت کرده است. ساجد گفت "به قاتلین باید جزا بدهد، اعدام شود، این خواهر بیگناه بود".

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان بازداشت همه عاملان این حادثه و پیگرد عدلی و مجازات آنان بر اساس قانون شد. او افزود که نهاد های حقوق بشری از جریان بازرسی و محاکمه این افراد نظارت می کنند.

میراحمد جوینده عضو جامعه مدنی خواهان تطبیق عدالت شد و گفت که حکومت هر چه عاجل در مورد این قضیه تصمیم بگیرد و عاملان آن را اشد مجازات کند. او همچنان خواهان مجازات آن منسوبین پولیس شد که در این قضیه کوتاهی کرده اند.

اسماعیل جهانگیر یکی از باشندگان کابل ضمن ابراز نفرت و انزجار از قتل یک زن بی دفاع از سوی مردان خشمگین، این رویداد را ناجوانمردانه خواند و خواستار مجازات عاملان آن و تطبیق عدالت شد.

مظاهره کنندگان با خوانش قطعنامه یی خواهان اشد مجازات به عاملان قتل فرخنده و برکناری قوماندان امنیه و آمر حوزه دوم امنیتی شدند.

در همین حال شورای علمای کابل و شورای ولایتی کابل نیز خواهان مجازات قاتلان فرخنده شده اند. شورای علما اعلام کرد که باید تمام مجاوران زیارتها و تعویذنویسان از شهر جمع شوند و برای شان اجازۀ فعالیت داده نشود.

داد خواهی برای فرخنده و مجازات عاملان این رویداد در چند روز گذشته نه تنها در کابل بلکیه در چنیدن ولایت افغانستان نیز ادامه داشته است.

فرخنده پنج روز پیش از سوی گروهی از مردم خشمگین در زیارت شاه دو شمشیره مورد لت و کوب قرار گرفت و سپس جسد بی جانش به آتش کشیده شد.