مبارزه با گروه دولت اسلامی در اجندای نشست جی۲۰ در ترکیه

رئیس جمهور بارک اوباما که روز یکشنبه وارد انتالیا شهر تفریحی در جنوب ترکیه شده است با رهبران بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان در اجلاس سران این کشور ها اشتراک می کند.

رئیس جمهور بارک اوباما در سلسله ملاقات هایش با رهبران جهان در انتالیا نخست با رجب طیب اردغان که یکی از شریکان کلیدی در نبرد علیه دهشت افگنان دولت اسلامی است ملاقات کرد.

آقای اوباما گفته است که او تا حال ملاقات مفیدی با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه داشته است.

بارک اوباما گفت "برای کمک در تحکیم سرحدات بین سوریه و ترکیه که آن موضوع به داعش اجازه داد تا فعالیت کند، در پیشرفتی که در ویانا در مورد مذاکرات دپلوماتیک داشته و به رهبری وزرای خارجه ما به پیش برده شد صحبت هایی داشتیم. ما به این نکته تاکید ورزیدیم تا باهم و با سایر اعضای ائتلاف یکجا کارکنیم تا یک دوره انتقالی صلح آمیز را در سوريه بوجود آورده و داعش را منحیث یک نیرو از بین بریم که می تواند درد و الم را باعث شود."

توقع می رود وقتی گفتگوهای رسمی این اجلاس آغاز یابد حملات اخیر پاریس و مبارزه با دولت اسلامی که مسئولیت ارتکاب آنرا به عهده گرفته است نسبت به همه موضوعات شامل اجندا ارجحیت کسب خواهد کرد.

حملات داعش در فرانسه سبب خواهد گردید تا موضوع آوردن صلح در سوریه نیز توجه اکثریت شرکت کنندگان را بخود جلب کند.

رئیس جمهور براک اوباما قبل از آغاز سفرش به صوب ترکیه باتیم امنیت ملی اش دیداری داشته و آنها اورا از وضع استخباراتی اطلاع دادند.

ساعت ها قبل از این که حملات داعش در پاریس رخ دهد سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته بود که اجلاس سران بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان یک فرصت مفیدی خواهد بود تا مساعی هم آهنگی برای حل منازعه سوریه صورت گیرد.

تحلیلگران می گویند اوباما مجبور است کمپاینی را علیه گروه دولت اسلامی براه بیندازد و اجلاس دوروزه فرصتی است تا او با رهبران سایر کشورهایی که علیه این گروه در ستیز اند یکجا شود.

یک تعداد از کشورهای شرکت کننده در اجلاس بیست کشوربزرگ اقتصادی جهان درجنگ علیه گروه دولت اسلامی دخیل اند ازین سبب دردو روز اجلاس موضوع مبارزه با این گروه مورد بحث قرار میگیرد.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه به تعقیب حملات بر پاریس سفرش را به اجلاس جی ٢٠ لغو کرد.

حکومت ترکیه در ابتدا از شرکت در مساعی علیه تندروان داعش متردد بود اما بعدا به ایالات متحده اجازه داد تا از پایگاهای ترکیه حملاتی را انجام دهد و خود نیز حملات هوایی را در برابر این گروه انجام داد.

یکی دیگر از موضوعات بغرنج روابط با روسیه است که به حمایتش از رژیم اسد ادامه میدهد در حالی که ایالات متحده بربرکناری اسد از قدرت در سوریه تاکید می ورزد.

با آنهم به گفته مقامات ایالات متحده بین اوباما و پوتین بحث مختصری در مورد سوریه صورت گرفت. تحلیلگران از قبل فکر می کردند که واقعات پاریس فرصتی خواهد بود تا این دو جناح بتوانند روی مساعی مشترک علیه تندروان کار نمایند.

اما سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که این مهم نیست که شما طرفدار یا مخالف اسد استید مهم است این است که بعد از حملات هم آهنگ در پاریس به این نتیجه باید رسید که گروه دولت اسلامی دشمن شما است.

اجلاس ٢٠ کشور بزرگ اقتصادی جهان درحالی در ترکیه برگزار می گردد که ١٢ هزار عسکر و پولیس ترکیه در اطراف محل برگزاری اجلاس امنیت گرفته اند و رهبران ازین بیست کشور همراه با ٣٠٠٠ ‏ژورنالست درآن شرکت ورزیده اند.

مقامات نظامی ترکیه می گویند که آنها سیستم دفاع هوایی بیست چهارساعته درساحه اجلاس را فعال ساخته اند.