کودتای نافرجام ترکیه در تصاویر

جمعه شب شمار از نظامیان ترکیه تلاش کردند که قدرت را در این کشور به دست بگیرند. نیروهای اردوی این کشور پل‌ ها و جاده های بزرگ را در شهر استانبول و انقره بستند.

در نخستین ساعات کودتا، ارتش ترکیه بیانیه را در تلویزین ملی این کشور پخش کرد و در آن گفته می شد که ارتش برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را در دست گرفته است.

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، که در تعطیلات بود به کشور برگشت و از مردم خواست تا برای مقابله با کودتاچیان به جاده ها بیایند.

در شهرهای استانبول و انقره شمار زیاد از مردم به پشتیبانی حکومت و در اعتراض به کودتاچیان به جاده ها ریختند.

گردهمآیی مردم در جریان کودتا برای حمایت از حکومت در چهار راهی تقسیم شهر اسانتبول.

در امتداد شب مردم در شهرهای انقره و استانبول به تانکهای نظامیان هجوم بردند و مانع حرکت آنها شدند.

یکی از تانک های نظامیان در جریان کودتا که از سوی مردم تسخیر شده است.

تانک نظامیان دخیل در کودتا که توسط مردم تسخیر شده است.

در اوایل روز شنبه مقامات ارشد ترکیه به رسانه های گفتند، کودتای برخی نظامیان آن کشور برای سرنگونی حکومت ناکام شده است. در عین زمان اداره استخبارات ترکیه نیز گفت که تلاش کودتاچیان برای گرفتن کنترول آن کشور خنثی گردید.

روز شنبه آقای اردوغان در یک نشست خبری در میدان هوایی استانبول کودتای جمعه شب را "هدیه الهی" به خاطر شناسایی "نفوذی" ها در اردوی ترکیه خواند. او گفت این کودتا زمینه پاکسازی اردوی ترکیه را از وجود "نفوذی ها" میسر ساخت.

خشونت‌های مرتبط با کودتای ناکام جمعه شب در ترکیه به گفتۀ صدر اعظم آن کشور،۲۳۲ کشته برجا گذاشته است که در این میان ۲۰۸ طرفدار حکومت و ۲۴ کودتاچی شامل است.

بینالی یلدریم، صدر اعظم ترکیه، روز دوشنبه گفت که در میان کشته شده‌گان ۱۴۵ غیرنظامی،۶۰ پولیس و سه منسوب ارتش شامل است. او همچنان گفت که ۱۴۹۱ تن از طرفداران حکومت و ۵۰ تن از کودتاچیان در کودتای جمعه شب زخمی شده اند.

تا به حال در حدود بیست هزار نفر از نیروهای ارتش، پولیس، خدمات عامه، قوۀ عدلی وقضایی در پیوند با توطیۀ کودتا از سوی حکومت دستگیر شده اند.

در میان افراد دستگیر شده در پیوند با توطیۀ کودتا، قضات و افسران ارتش حضور دارند، از جمله فرمانده عالی رتبه پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه به همراه ۹ نظامی دیگر به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به رسانه ها گفته است، کودتاچیان بهای سنگینی خواهند پرداخت.