وزارت مخابرات: ۶۰ در صد کارمندان سکتور مخابرات زنان اند

۲۰۰ هزار کارمند در سکتور مخابرات افغانستان مشغول به کار اندږ

وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که از میان ۲۰۰ هزار کارمند در سکتور مخابرات، ۶۰ در صد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

این وزارت روز یکشنبه گزارشی از فعالیت‌های خود را در جریان سال مالی ۱۳۹۵ شمسی با رسانه‌ها در میان گذاشت.

یاسین صمیم، سخنگوی این وزارت، گفت که در سکتور مخابرات بیش از ۲.۳ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. علاوه بر آن، ۲۰۰ هزار نفر در سکتور مخابرات مشغول کار اند که از این میان، ۶۰ درصد کارمندان را زنان تشکیل می‌دهند.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که ساحۀ پوشش مخابرات سه تا چهار در صد افزایش یافته و اکنون ۲۱ میلیون تن از تیلفون های همراه استفاده می‌کنند که ۸۹ در صد نفوس افغانستان تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار گرفته اند.

سخنگوی وزارت مخابرات افزود "برعلاوۀ شبکۀ ملی فایبر نوری که طولش به ۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسد، در جریان سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، به طول ۹۶۸ کیلومتر شبکه فایبر نوری جدید در مسیرهای جدید از جمله در مسیر شمال‌شرق، جنوب‌غرب، جنوب و مناطق مرکزی، نصب و فعال گردیدند که در نتیجه بیش از ۱۵ در صد شهروندان از خدمات جدید فایبر نوری بهره‌مند شد".

وصل و نصب ۵۰ سایت، ۳۰ پوهنتون و مکتب با فایبر نوری، توزیع بیش از سی هزار شماره لین تیلفون دیجیتل در کابل و ولایات به مردم، فعال‌ساختن ۴۲۳ سایت مخابراتی از دیگر دستاوردهای وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان در جریان سال گذشتۀ مالی است.

در سال مالی ۱۳۹۵ خورشیدی، قیمت خرید ده گیگابایت انترنت از قرغیزستان از ۴۰۰ هزار دالر به ۲۰۰ هزار و به همین مقدار ازپاکستان از ۲۵۰ هزار دالر به ۱۸۰ هزار نیز کاهش یافته است که به گفتۀ سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان، به همین دلیل، عرضۀ انترنت به شهروندان افغان نیز در هر میگابایت از ۶۰ دالر به ۴۸ دالر ارزان‌تر شد.

گزارش وزارت مخابرات افغانستان نشان می‌دهد که عواید سکتور مخابرات، با افزایش ۳۵ در صدی از هدف تعیین‌شده به ۱۳.۷ میلیارد افغانی رسیده است.

مشکلات سکتور مخابرات

وزارت مخابرات افغانستان، ناامنی در ولایات شمال، شمال‌شرق، جنوب و بخش‌هایی از شرق این کشور را، بزرگترین مشکل سد راه تطبیق خدمات مخابراتی می‌خواند.

یاسین صمیم، سخنگوی این وزارت، گفت که به دلیل ناامنی در سال مالی ۱۳۹۵ خورشیدی، به تعداد ۴۴ سایت مخابراتی به آتش کشیده شد که سبب اختلال خدمات مخابراتی گردید.

همچنان او نبود زیربناها چون سرک در ولایات صعب‌العبور برای تطبیق پروژۀ فایبر نوری را، از دیگر مشکلات سکتور مخابرات خواند.

بر بنیاد معلومات نهایی وزارت مخابرات، عدم پرداخت به موقع بودجه انکشافی مشکل دیگری است که سبب به تعویق افتادن پروژه‌های توسعه‌یی این وزارت شده است.