اعلامیۀ نشست علما در سعودی از کعبۀ شریفه نشر خواهد شد

قرار است که در دومین روز نشست علمای کشورهای اسلامی عصر امروز (۲۰ سرطان) اعلامیه‌ای نشر شود که در آن خواستار آغاز مذاکرات صلح از جوانب درگیر در افغانستان خواهند شد.

امروز دومین و آخرین روز نشست علمای دینی در عربستان سعودی در رابطه به صلح و ثبات افغانستان است که حدود صد عالم دینی از کشورهای اسلامی در آن شرکت کرده اند.

اشتراک‌کنندگان این نشست امروز چهارشنبه از جده به مکه مکرمه می‌روند و پس از ادای حج عمره، این عالمان دینی اعلامیۀ شان را مسجد حرمین شریفین (حویلی قصرالضیافه) اعلامیۀ نشست دوروزۀ شان را صادر کنند.

قرار است که هنگام اعلام این اعلامیه، برعلاوۀ علمای دینی افغانستان، رئیس کنفرانس کشورهای اسلامی و نمایندۀ عربستان سعودی، سخنرانی کند.

مولوی عطاالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این اعلامیه روی حرمت جنگ افغانستان متمرکز خواهد بود.

آقای سلیم افزود: "در این اعلامیه بر صلح تأکید شده، انفجار و انتحار که مردم ما از آن می‌رنجند، حرام خوانده شده است".

هیأت علمای پاکستان

پانزده تن از علمای دینی پاکستان در این نشست دعوت شده بودند؛ اما تنها داکتر قبله عیاض، رئیس کنسول نظارتی اسلامی آن کشور، شرکت کرده است.

آقای عیاض، در گفتگو با رادیو و تلویزیون آشنا – صدای امریکا گفت که اشتراک‌نکردن متباقی علمای دینی پاکستان، دلایل مختلف دارد؛ سه عالم دینی به دلیل ملاحضات سیاسی و متباقی نیز به دلایل تخنیکی، به ویژه انتخابات پاکستان، اشتراک نکرده اند.

او گفت: "باید با علمای پاکستان تماس گرفته شود، برخی آنجا هستند که می‌گویند جنگ در افغانستان جایز است، آنان این برنامه‌های صلح را امریکایی می‌دانند؛ اما افراد روشنفکر می‌خواهند که طالبان جنگ را متوقف سازند، برای دموکراسی کار کنند، به پارلمان بروند و گفتگو کنند".

هرچند حضور علمای پاکستانی در این نشست، اندک بود؛ اما هیچ عالم دینی از ایران دعوت نشده بود.

در این حال، رؤسای دارالافتای موریتانیا و مصر، از طالبان خواستند که برای آغاز مذاکرات صلح حاضر شوند.

شوکه علامی، مفتی مصر گفت: "بدون شک تمام علمای دینی که در این نشست آمده اند، اقرار می‌کنند که مصالحه یکی از واجبات شرعی است، از تمام جوانب می‌خواهیم که به نصوص شرعی گردن بنهند، قران کریم و پیامبر مردم را به امن و سلام دعوت کرده اند".

نشست علمای دینی در عربستان روز گذشته آغاز شد و دیشب به نمایندگی از رئیس جمهور افغانستان به این علمای دینی در هوتل الحیات شهر جده، یک مهمانی ترتیب شده بود.