انتخابات ریاست جمهوری امریکا در تصاویر

مبارزات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده اوایل سال ۲۰۱۵  آغاز شد و ۱۷ نفر از حزب جمهوریخواه و شش نفر از اعضای حزب دیموکرات برای کسب مقام ریاست جمهوری و راه یافتن به قصر سفید به رقابت آغاز کردند.

در ابتدا رهبران حزب جمهوریخواه نامزد شدن دونالد ترمپ، میلیاردر امریکایی را به مثابه نامزد آن حزب شوخی تلقی می کردند.

ترمپ مبارزات انتخاباتی اش را با اظهارات جنجالی در مورد مسلمانان و مهاجران غیر قانونی در امریکا و وعدۀ ساختن یک دیوار طولانی در مرز میان مکسیکو و ایالات متحده آغاز کرد.

دونالد ترمپ که در مبارزات انتخاباتی به حیث یک نامزد جنجال برانگیز مطرح شده بود، در جریان مبارزات انتخاباتی درون حزبی در اکثر نظر سنجی‌ها از سایر رقیبان هم حزبی اش پیشی گرفت.

در جریان رقابت های میان حزبی جمهوریخواهان، تد کروز سناتور ایالت تکزاس و مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا با ترمپ به رقابت ادامه دادند، اما بعد از پیروزی پی در پی ترمپ در انتخابات میان حزبی در چند ایالت امریکا، از رقابت دست کشیدند.

در حالی که برخی چهره های شناخته شدۀ حزب جمهوریخواه با نامزدی دونالد ترمپ مخالفت شدید داشتند، این میلیاردر جنجال برانگیز قبل از تمام شدن انتخابات مقدماتی یا درون حزبی، موفق شد رأی لازم برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آرد.

دونالد ترمپ یک شخص تجارت پیشه است و هیچ تجربۀ سیاسی ندارد، از اینرو انتخاب او به حیث نامزد رسمی یکی از احزاب مطرح در انتخابات ریاست جمهوری، یک امر بی سابقه در سیاست معاصر ایالات متحده می باشد.

برخلاف نامزدان حزب جمهوریخواه، شمار نامزدان حزب دیموکرات برای انتخابات مقدماتی یا درون حزبی کمتر بود.  

هیلری کلنتن، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده با داشتن تجربه کار در حکومت و حمایت رئیس جمهور اوباما، از ابتدا به حیث یکی از کاندیدان مطرح محسوب می شد.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت، در جریان رقابت های میان حزبی به صفت مهم‌ترین رقیب هیلری کلنتن در حزب دیموکرات مطرح شد.

دلیل درخشش برنی سندرز در جریان رقابت های میان حزبی، فراخوانی او برای یک انقلاب سیاسی و پایان دادن به سرکشی های طبقه ثروتمند بود.

کنوانسیون ملی حزب دیموکرات در ماۀ جولای سال روان، هیلری کلنتن را رسماً نامزد آن حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا اعلان نمود.

در صورت پیروز شدن در انتخابات، هیلری کلنتن به صفت نخستین رئیس جمهور زن نام خود را ثبت تاریخ ایالات متحده امریکا خواهد کرد.

پیش از فرارسیدن روز رای‌دهی، دونالد ترمپ و هیلری کلنتن سه بار در مورد مسایل مختلف داخلی و خارجی با هم مناظره کردند.