پاسپورت سنودن باطل شده است

مقام های ایالات متحده می گوید پاسپورت قراردادی پیشین اداره استخبارات ملی این کشور را که متهم به جاسوسی است، باطل کرده است.

مقام های حکومتی می گویند ابطال پاسپورت ادوارد سنودن فراری، قبل از ترک هانگ کانگ به مقصد مسکو صادر شده بود.

سنودن صبح یکشنبه به خاطر اجتناب از استردادش به ایالات متحده به مسکو سفر کرد.

بیانیه ایالات متحده، شب یکشنبه، مشعر است که امریکا به حکومات در نیم کره غرب مشورت می دهد که سنودن به خاطر اتهامات خیانت، فراری تحت تعقیب است، وبه این خاطر به وی اجازه بیشتر سفر بین المللی باید داده نشود.

سنودن اوایل ماه روان میلادی به هانگ کانگ رفت و جزئیات محرم برنامه تجسسی وسیع مکالمات تلفونی و فعالیت های انترنتی داخلی و خارجی توسط حکومت ایالات متحده را فاش ساخت.

اداره رئیس جمهور براک اوباما تصمیم گرفت تا سنودن تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و درصدد دستگیری و استرداد احتمالی اش به ایالات متحده شد.

گزارش شده است که مقامات در هانگ کانگ در اعتراض به تصمیم امریکا اجازه داد تا سنودن به ماسکو سفر کند.

مایک راجرز، عضو کانگرس ایالات متحده، رئیس کمیتۀ اطلاعات مجلس نمایندگان با شبکۀ خبری اِن بی سی امریکا صحبت کرده گفت چنین به نظر میرسد که سنون از مسکو به کیوبا پرواز کند، و از آنجا به ونزوییلا برود.

راجرز گفت ما میدانیم، که ترافیک هوائی از مسکو به کیوبا و سپس به وینزویلا وجود دارد. هر یک از این کشورها، با ایالات متحده دشمن است.

راجرز می گوید حکومت اوباما باید هر راه قانونی را برای برگرداندن سنودن به ایالات متحده استفاده کند.

تاکید قانونگذاران به دستگیری سنودن

دایان فاینستاین، سناتور دموکرات در یک برنامۀ ویژه شبکۀ تلویزیون سی بی اس امریکا به دستگیری و استرداد سنودن موافقت نشان داد.

فاینستاین گفت که وی نگران است که ممکن سنودن اسرار بیشتر ایالات متحده را تا زمان دستگیری اش افشا سازد.

مقام های ایالات متحده می گویند، خسارات عمده قبلاً وارد گردیده است.

جنرال کیت الکساندر، رئیس ادارۀ استخبارات امنیت ملی ایالات متحده، دراین هفته درشبکۀ تلویزیون ای بی سی گفت آنچه سنودن افشا ساخت، باعث آسیب قابل ملاحظه و غیرقابل برگشت به کشورمان و متحدان ما است.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری خواه، که یکشنبه در شبکۀ خبری فاکس نیوز صحبت کرد اقدامات سنودن مغایر هرنوع ادعای وی برای کارهای قهرمان بودن اوست.

سنودن به خبرنگاران گفت وجدانش به وی دیکته کرد که دامنۀ واقعی فعالیت های تجسسی ایالات متحده را افشا سازد.