لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: ادغام مناطق قبایلی وضیعت خط دیورند را تغییر نمی دهد


بر بنیاد تعهد میان افغانستان و هند بریتانیوی، مناطق قبائیلی بی‏طرف قبول شده بود
بر بنیاد تعهد میان افغانستان و هند بریتانیوی، مناطق قبائیلی بی‏طرف قبول شده بود

حکومت افغانستان می‏گوید تصمیم کابینه‎ای پاکستان مبنی بر مدغم سازی مناطق قبایلی به آن‎کشور، تغییری در وضعیت خط دیورند نمی‏آورد.

غفور لیوال سرپرست وزارت امور سرحدات و قبایل افغانستان تأکید میکند که برای حکومت افغانستان، اراده و خواست باشندگان این مناطق مهم است.

آقای لیوال افزود که پیش از این نیز با گزمه‎ و دخالت اردوی پاکستان در این مناطق، خودمختاری مناطق قبایلی زیرسوال رفته بود.

اما به گفتۀ وی، حکومت افغانستان از هرنوع تغییری که براساس خواست و اراده باشندگان این محل باشد، استقبال می‎کند.

سرپرست وزارت امور سرحدا و قبایل افغانستان گفت "در سال‏های اخیر با حضور نظامی پاکستان، این منطقه ماهیت خودمختاری خود را از دست داد. تمام حرکت‎های که در این ساحه زیر نام جنگ با دهشت افگنی انجام شده است، نه تنها که سبب کاهش دهشت افگنی نشد بلکه آنرا زیاد ساخته است. من فکر می‏کنم این تخطی از گذشته موجود بوده است حکومت افغانستان بخاطری به واکنش تند متوصل نشده است که برای ما اراده مردم این محل مهم است. بدبختانه متنفذینی که در این منطقه اند به یک نظر نیستند و اختلاف نظر آنان هم برای باشندگان این محل، یک ضعف بزرگ است و هم حکومت افغانستان را از گرفتن یک تصمیم قاطع، عقب گذاشته است."

مناطق قبایلی واقع در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان، خودمختار است و تحت سلطه‏ی هیچ یک از دوکشور نیست. این مناطق از سال‏های زیاد به این‎سو، نظام قضایی و سیاسی خود را دارد؛ اما اکنون کابینه‏ی حکومت پاکستان تصمیم گرفته است تا مناطق قبایلی را مطابق به قوانین پاکستان اداره کند.

این تصمیم از سوی کابینه‎ی حکومت پاکستان در حالی اتخاذ می‏شود که ادعاهای مبنی بر فرار تعدادی از تندروان به مناطق قبایلی و طرح ریزی حملات دهشت افگنانه در آن‏جا علیه پاکستان، وجود دارد.

برای اجرایی شدن تصمیم کابینه‎ای پاکستان، نخست باید برنامه‏ی موجود از سوی پارلمان آن کشور تصویب شود.

بربنیاد این برنامه، مناطق قبایلی به ولایت خیبر پشتون‏خواه مدغم خواهد شد و خیبرپشتون‏خواه را دومین ولایت بزرگ پاکستان از لحاظ نفوس خواهد ساخت که در انتخابات آن‏کشور، نقش بسزا دارد.

در همین حال ستانه گل شیرزاد رئیس حزب افغان ملت به صدای امریکا گفت پاکستان از وضعیت نابسامان افغانستان سؤاستفاده می‏کند و در مناطق قبایلی دخالت می‏کند.

آقای شیرزاد افزود " فعلأ ما مشکلات داخلی داریم، پاکستان در همین پانزده سال به شکل متداوم تعرض خود را ادامه داده، حتی در مناطقی که در گذشته حق یک فیر را در آنجا نداشت اکنون نیروهای نظامی خود را داخل کرده اند. پاکستان از موقعیت موجوده در افغانستان سؤاستفاده کرده است."

از سوی دیگر احمدسعیدی دیپلمات پیشین افغان در پاکستان و تحلیل‏گر مسایل سیاسی در مورد اهداف حکومت پاکستان مبنی بر این‏گونه برخورد این کشور، گفت "دوهدف است نخست می‏خواهد اینها را تابع حاکمیت کند ومسایلی قبایلی و سربخودی را تابع سازد و دیگر می‏خواهد ادعای افغانستان را مبنی براینکه اینها مربوط ما است را برای همیشه خاموش کند."

بربنیاد تعهد میان افغانستان و هند بریتانیوی، این مناطق بی‏طرف قبول شده بود.

XS
SM
MD
LG