لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس فراه؛ ایران به مخالفان ماین می دهد


مسئولان پولیس ولایت فراه می گويند که از آغاز سال روان تا کنون بیش از سه صد ماین ریموت کنترول دار را کشف و خنثا کرده اند که همه دارای نشان تولیدی ایران می باشد.

آقا نور کینتوز، قوماندان امنيه ولایت فراه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اسنادی در دست است که بر اساس آن شماری از مخالفان دولت برای آموزش مهارت های نظامی و کارگذاری ماین، به پایگاه های مربوط به اطلاعات ایران در مناطق مرزی آن کشور می روند.

آقای کینتوز می گوید که به تازگی دو حلقه ماین ساخت ایران را از ولسوالی های پشت كوه و لاش جوین آن ولایت کشف و خنثا کرده اند که نشان دهنده تجهیز مخالفان مسلح دولت توسط ایران است.

رفیق شهیر، آگاه امور سیاسی نیز تجهیز مخالفان مسلح را توسط ایران نوعی انتقام گیری آن کشور از نیرو های ناتو به ویژه سربازان امریکایی مستقر در افغانستان عنوان می کند.

شهیر می افزاید که با توجه به دشمنی ایران با ایالات متحده و سایر کشور های غربی و تعزیراتی که از سوی غرب بر آن کشور وضع شده است، تهران نیز می خواهد که با توسل به هر گونه فشار و در پیش گرفتن روش های مختلف بر نیرو های خارجی در افغانستان فشار وارد کند.

واکنش ایران

اما مقام های ایرانی در غرب افغانستان با رد این موضوع می گویند كه ايران به هيچ عنوان درامور داخلی افغانستان مداخله نكرده و نمی کند.

رحیم محمدی یکتا، سرکنسول ایران در هرات می گوید که تهران تنها در گذشته به مجاهدین سلاح و مهمات کمک می کرد و شاید ماین های کنونی از آن دوران باقی مانده باشد. او این ادعا ها را بی اساس خوانده می گوید که ایران با حکومت افغانستان روابط دیرینه و دوستی تنگاتنگی دارد.

آقای یکتا می گوید که مدیریت ایران تا آن حد ضعیف نیست که هم با روش مداخله گرانه مخالفان مسلح یک کشو را تسلیح کند و هم روی آن بنویسد که ساخت ایران است و آن را در دسترس رسانه ها قرار دهد.

آگاهان امور با این استدلال مقام های ایرانی به گونۀ شدید مخالف استند. آقای شهیر می گوید که ماین هایی که از راه دور کنترول می شود ساخته و پرداختۀ تکنالوجی جدید بوده و هیچ ارتباطی با زمان جنگ های مجاهدین ندارد.

این نخستین بار نیست که ایران به مداخله در ولایت های غربی افغانستان متهم می شود. پیش از این نیز مقام های محلی هرات از کشف و خنثا سازی نزدیک به بیست ماین ساخت ایران در ولسوالی های شیندند و غوریان آن ولایت خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG