لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان کوچی: قانون نو انتخابات دموکراتیک نیست


بر اساس قانون گذشته، کوچی ها می توانستند در تمام افغانستان رای بدهند و نامزد شوند
بر اساس قانون گذشته، کوچی ها می توانستند در تمام افغانستان رای بدهند و نامزد شوند
بحث های طولانی در ولسی جرگه افغانستان در مورد قانون جدید انتخابات افغانستان در نهایت در جلسه چهارشنبه با ۱۶ فصل و ۷۹ ماده به تصویب رسید. این قانون ۳۶ رای مخالف داشت.

یکی از انتقادات وارد شده بر مسوده ای تصویب شده، اختصاص ۱۰ حوزه انتخاباتی برای کوچی ها است.

حیدر جان نعیم زوی، عضو ولسی جرگه در کمیسیون کوچی ها می گوید این قانون مغایر با قانون اساسی است.

آقای نعیم زوی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "در قانون اساسی به صراحت ذکر شده است که کوچی ها ده کرسی در شورای ملی دارداما مشخص نشده است که باید ده حوزه رای دهی باشد."

نعیم زوی می گوید قانون نو انتخابات مشکلات و سردرگمی را برای کوچی های ساکن افغانستان برای شرکت شان در انتخابات پدید می آورد.

"کوچی ها در ۲۴ ولایت وجود دارند و معلوم نشده است که ده ولایتی که کوچی ها از آنجا باید در رای گیری انتخاب شوند، کدام ها اند. اینکه از ده کرسی اختصاصی به کوچی ها مشخص نشده است که سه کرسی زنان در کدام ولایات و هفت کرسی مردان از کدام ولایات است."

روند تقنین

قاضی نذیر احمد حنفی، رئیس کمیسیون تقنین ولسی جرگه می گوید که نمایندگان سه ماه روی مسوده این قانون کار کردند و این قانون مورد پسند بیشتر گروه های سیاسی و خارجی ها است.

اما مولوی تره خیل محمدی،عضو ولسی جرگه هشدار می دهد که مسوده تصویب شده حقوق کوچی ها را نقض می کند.

آقای تره خیل گفت "این قانون یک ظلم کلان و شاخدار از سوی ولسی جرگه در حق قوم مظلوم کوچی است. با ید بگویم که اگراین طرح به قانون تبدیل شود کوچی های ۲۴ ولایت کشور از روند انتخابات بیرون ساخته میشوند. "

اجمل بلوچ زاده، فعال جامعه مدنی می گوید اگر نارضایتی ها از مسوده تصویب شده در ولسی جرگه بیشتر گردد، امکان دارد مراحل انفاذ این قانون با مشکلات مواجه شود.

آقای بلوچ زاده گفت "یک نگرانی وجود دارد که دوباره این قانون مانند قانون تشکیل وصلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات با مشکلات مواجه شود و رییس جمهور به راحتی آن را توشیح نکند."

ریاست جمهوری افغانستان تا حال به تصویب قانون جدید انتخابات و نگرانی های نمایندگان کوچی واکنش نشان نداده است، اما در فرمان رئیس جمهور کرزی که بر اساس آن انتخابات گذشته اجرا گردید، کوچی ها می توانستند در هر ولایت افغانستان رای بدهند و نامزد شوند.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG