لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در انتخابات افغانستان مداخلت کند یا نه؟


در حالی که بیشتر از ده ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باقی مانده است، کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده امریکا به روز سه شنبه، سه کارشناس را برای ارایه توضیحات و پیشنهادات در باره این انتخابات فرا خواند.

اندریو ویلدر، رئیس بخش افغانستان و پاکستان در انستیتیوت صلح امریکا به سناتورهای امریکایی گفت که امریکا با درک اشتباه سال ۲۰۰۱، نباید در انتخابات سال آینده در افغانستان از نامزد مشخصی حمایت کند. به گفته آقای ویلدر، واشنگتن در اجلاس بٌن از حامد کرزی حمایت کرد اما اینکار عواقب خوبی در پی نداشت.

سارا چایز، پژوهشگر در بنیاد کارنیگی که تجربه سالها کار در افغانستان را دارد نظر مشابهی داشت. او گفت امریکا باید از روند انتخابات و رای دهندگان حمایت بورزد، نه از نامزدان.

چایز گفت "همانقدری که ما در حفظ امنیت انتخابات در برابر ترس و ارعاب ایجاد شده از جانب طالبان تلاش می کنیم در برابر ارعاب ایجاد شده از جانب حکومت در انتخابات هم، باید تلاش کنیم."

چایز، اما، هشدار داد که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان با پول های بی حسابی که از سازمان اطلاعات آمریکا (سی آی ای) بدست می آورد در انتخابات آینده باز تقلب خواهد ورزید.

تماشاچی نمیتوان بود

مکس بووت، پژوهشگر موسسه سیاست خارجی به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که امریکا راه دیگری جز انتخاب برنده یا بازنده در افغانستان را ندارد.

به باور آقای بووت در حالی که پاکستان و ایران افراد و گروه های مورد نظر شان در افغانستان را حمایت می کنند، ایالات متحده نمی تواند یک تماشاچی بماند.

آقای بووت گفت "ما باید با جلو قراردادن یک نامزد که حامی و نگهبان منافع افغانستان باشد - نمی گویم که یک دست نشاندۀ امریکا باشد بلکه یک رهبری نیرومندی که محبت افغانستان را در قلب خود داشته باشد - مفکوره ها و برنامه های آی ایس آی، ایرانی ها و سایرین را در انتخاب رئیس جمهور آیندۀ افغانستان، معکوس سازیم."

در دوازه سال گذشته امریکا بزرگترین کمک کننده به افغانستان بوده است (بر اساس آمار مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان، امریکا تنها برای بازسازی و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر از ۵۴ میلیارد دالر هزینه کرده است). به باور آقای بووت امریکا ناگزیر است برای حفظ سرمایه گذاری هایش و همچنان برای مصوونیت منافع امنیت ملی اش، در روند انتخابات افغانستان نقش فعال داشته باشد.

اگر چه پژوهشگران امریکایی در مورد نقش واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم نظر نیستند، اما روی یک نکته توافق دارند و آن اینکه انتخابات سال آینده افغانستان باید در صدر اولویت های امریکا در افغانستان قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG