لینک های دسترسی

Breaking News

اشتون به زودی با وزیر خارجۀ ایران دیدار می کند


جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران
جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران
کترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به زودی با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ملاقات می کند. این دو مقام برای نخستین بار روز شنبه با هم گفتگوی تلیفونی داشتند.

خانم اشتون با نشر بیانیه یی در این مورد گفته است که شش قدرت طرف گفتگو با ایران – پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان یا گروه ۱+۵– آمادگی دارند تا بلافاصله پس از انتصاب گروه جدید مذاکره کنندۀ ایران، مذاکرات را در مورد برنامۀ هسته یی تهران آغاز کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپایی، اواسط ماه گذشته پس از انتخاب حسن روحانی به صفت رئیس جمهور جدید ایران، ضمن ارسال پیام تبریکی به وی خواستار از سرگیری هرچه زودتر مذاکرات در مورد برنامۀ هسته یی تهران شد.

بر پایه گزارش‌ها، دیپلومات های غربی امیدوارند که گفتگو ها با ایران سر از ماه آیندۀ میلادی از سرگرفته شود. آنان همچنان از ایران خواسته اند تا به پیشنهاداتی که در ماه فبروری به تهران داده شد، پاسخ قابل اعتنایی دهد.

ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرده است که قصد ارایۀ پیشنهاد جدید را به ایران ندارد و گفته است که نخست باید منتظر پاسخ ایران به پیشنهاداتی بود که در قزاقستان ارایه شد.

در نشست آلماتی قزاقستان، غرب به ایران پیشنهاد کرده بود که در بدل توقف غنی سازی ۲۰ درصدی یورانیم، تحریم طلا و مبادله پتروشیمی از ایران برداشته خواهد شد. اما ایران خواسته بود که اقدام اساسی برای لغو تحریم ها صورت گیرد.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین ایران می گوید که حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فوراً گروهی را مسوول بررسی تمام ابعاد مذاکرات هسته یی ایران کرده است.

حسن روحانی، سیاست خارجی را کليد حل مشکلات ایران در شرايط کنونی عنوان کرده گفت که تغییر در سیاست خارجی پیام مردم در انتخابات بود.
XS
SM
MD
LG