لینک های دسترسی

Breaking News

بارک اوباما: حسن روحانی یگانه تصمیم گیرنده نیست


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در یک مصاحبه اختصاصی با اسوشیتد پرس در مورد ارزیابی های امریکا مبنی بر برنامه هسته ای ایران گفت برآورد امریکا احتمالاَ محافظه کارانه تر از تخمین های ادارات استخباراتی اسرائیل است.

باراک اوباما در آغاز سخنان خود در مورد مکالمه تلیفونی اش با حسن روحانی رئیس جمهور ایران صحبت کرده گفت که روحانی موقف خود را بر اساس این مفکوره که او می تواند روابط ایران را با سایر نقاط جهان بهبود بخشد، تغیر نداده است. اما آقای اوباما گفت در حال حاضر سوال این است که آیا روحانی می تواند این تعهدات خود را عملی کند. اقای اوباما گفت"به اساس سیستم حکومت ایران او یگانه تصمیم گیرنده نیست. او حتی تصمیم گیرنده نهایی هم نمی باشد."

​ سخنان آقای اوباما اشاره ای به کنترول وسیع حکومت توسط آیت الله خامنه ای رهبر ارشد مذهبی ایران میباشد. در راستای تلاش های دیپلوماتیک غرض حل بحران هسته ای ایران، آقای اوباما هفته قبل با آقای روحانی صحبت تلیفونی داشت، تماسی که بعد از بیشتر از ۳۰ سال بین رهبران دو کشور انجام میشد. در همین حالاسرائیل میگوید ایران فقط چند ماه بعد دارای سلاح هسته ای خواهد شد.

در ارتباط به بحران بودجه و اوضاع داخلی ایالات متحده، آقای اوباما گفت که انتظار ندارد که کانگرس مهلت افزایش میزان قرضه کشور را نقض کند.

آقای اوباما درمصاحبه ای با اسوشیتدپرس، جان بینر رئیس مجلس نمایندگان را متهم به تاخیر ختم تعطیلی ادارات حکومت کرد. آقای اوباما گفت انتظار دارد کانگرس معیار قرضه را که ١٦ تریلیون و ٧٠٠ میلیارد دالر میباشد بلند ببرد تا امریکا بتواند پول بیشتری قرض کند.

مصاحبه رئیس جمهور اوباما
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:52 0:00
در ارتباط به افغانستان و حضور ۱۲ ساله نیرو های امریکایی در آن کشور، آقای اوباما گفت تا ختم سال ۲۰۱۴ نیرو های محاربوی امریکا از افغانستان خارج میشوند. او در مورد حضور عساکر امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ در آن کشور گفت" آنچه من گفته ام این است که اگر در واقع حکومت افغانستان علاقه مند و مایل به همکاری با ما در تشریک مساعی است یعنی به شکلی که عساکر ما و دیگر شرکای ائتلاف محافظت شده بتواند، ما در مورد ماموریتی فراتر از سال ۲۰۱۴ که نقش آن مشوره و تعلیم دهی باشد ، غور خواهیم کرد البته میزان عساکر کاهش خواهد یافت."

XS
SM
MD
LG