لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش وزارت داخله پاکستان در برابر کشته شدن محسود


منابع استخباراتی پاکستان می گویند طالبان پاکستانی به روز شنبه گفتند که خان سعید، مرد شماره دوم در رهبری طالبان پاکستان، که همچنان به نام مستعار سجنا معروف است، و یا ملا فضل اله، که رهبری طالبان را در سوات به عهده دارد، جاگزین حکیم الله محسود خواهد شد. در تازه ترین واکنش ها، وزیر داخلۀ پاکستان با انتقاد از حملۀ طیارۀ بدون سرنشین ایالات متحده، کشته شدن حکیم الله محسود را سبوتاژ تلاش های اسلام آباد به خاطر مذاکره با طالبان پاکستانی خوانده است.

باور به این است که خان سعید پلان حمله سال دو هزار و دوازده بر یک زندان در پاکستان را طرح کرده بود که باعث رهایی حدود چهارصد زندانی گردید. به همین ترتیب سعید در حمله سال گذشته بر یک پایگاه نظامی نیز مسوول شناخته شد.

محسود سی و چهارسال عمر داشت و ایالات متحده امریکا برای گرفتاری وی مبلغ پنج ملیون دالر انعام تعیین کرده بود. قابل یاد آوری است که در گذشته چندین بار خبر مرگ محسود بخش شد ولی بعدا معلوم شد که واقعیت نداشت.

تاثیر مرگ محسود بر روند مذاکرات
محسود رهبری طالبان پاکستان را در سال دو هزار و نه به عهده گرفت. رویترز گزارش می دهد که طارق محسود، محافظ امنیتی، و عبداله محسود، راننده اش، نیز در جمع کشته شده گان حملۀ یاد شده شامل است. گزارش شده است که در این حمله حد اقل بیست و پنج نفر کشته شد.

حکومت پاکستان که رسما حملات طیارات بدون سرنشین امریکا را محکوم می کند ، طی بیانیه غیر معمول این حمله را تقبیح کرد، اما در مورد مرگ محسود تبصره نکرد.

در حالیکه عقیده بر این بود که محسود مخالف مذاکره صلح با حکومت پاکستان بود ، اما محسود این ادعا را در گذشته که تصویر آن در آرشیف رویترز موجود است چنین رد کرده گفت" ما هیچگاه مذاکرات را رد نکردیم. ما به تمام مذاکراتی که جدی باشد باور داریم و اشتراک می کنیم. اما اگر گفت و شنود احمقانه باشد و از ما بخواهند که سلاح خود را به زمین بگذاریم ، آن مذاکرات ، مذاکرات جدی نیست."

از سوی دیگر شماری از باشنده گان پاکستان در برابر مرگ محسود عکس العمل نشان دادند. حتی کسانی که باور داشتند محسود گنهکار بود عدم توافق خود را در برابر حملات طیارات بدون سرنشین بیان داشتند. سید عبدالله شاه باشنده محل می گوید" حکیم الله محسود در فعالیت های غیر قانونی دخیل بود، به همین دلیل کشته شد. اما مردمان بی گناه هم استند که در چنین حملات کشته می شوند."

انتخاب جاگزین عبدالحکیم محسود
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
در همین حال سیث جونز، مفسر سیاسی از بنیاد رند، می گوید کشته شدن محسود یک انکشاف عمده است" به نظر من این یک حمله بسیار مهم بود. این حمله رهبر یک بنیادی را کشته که تهدید عمده برای ایالات متحده امریکا بود. اما جاگزینش انتخاب می گردد."

مرگ محسود یک روز بعد از اعلام نواز شریف مبنی بر آغاز مذاکراتش با طالبان پاکستانی جهت ختم شورشگرایی ده ساله صورت گرفت. اما اکنون مقامات پاکستان می گویند کشته شدن محسود روند مذاکره با طالبان را مشکلتر می سازد.
XS
SM
MD
LG