لینک های دسترسی

Breaking News

تدابیر شدید و احساسات بلند در مراتون باستن


حدود ۳۶ هزار نفر از ۷۰ کشور جهان امروز در ۱۱۸مین رقابت دوش مراتون باستن شرکت دارند.

امسال تدابیر امنیتی برای این برنامه شدیدتر است، چون سال گذشته بم گذاری در جریان این رویداد سه کشته و بیشتر از ۲۶۰ زخمی برجا گذاشت.

انتظار می رود که یک میلیون نفر در امتداد خط ۴۲ کیلومتری این رقابت صف بکشند.

والی مسچوستس می گوید که نیرو های بیشتر پولیس با یونیفورم و لباس ملکی در سرتاسر مسیر مسابقه و اطراف خط پایانی آن جابجا شده اند.

دیفل پتریک، در صحبت با تلویزیون CBS از تدابیر امنیتی اطمینان داده گفت "بسیار امن است. کسی گفت که محل برگزاری مراتون امن ترین مکان امریکا است. اما می گویم که ما تلاش کرده ایم تا توازن را میان افزایش اقدامات امنیتی و حفظ آرامش خاطر مردم نگهداریم."

پتریک می گوید که پیش از برگزاری این مسابقه تهدیدی شناسایی نشده است که مایۀ نگرانی باشد.

هفتۀ گذشته در مراسم یادبود از قربانیان مراتون سال گذشته، پولیس مردی را با یک بکس پشتی و دیگ بخار در نزدیکی خط پایانی این رقابت بازداشت کرد، که آنهم مصوون ثابت شد.

انفجار سال گذشته

دو برادر چیچینی - تمیرلن و جوهر سرنایف - در ۱۵ اپریل ۲۰۱۳ دو دیگ بخار را مملو از مواد انفجاری را که ادعا می شود در بکس های پشتی مخفی شده بود در نزدیکی خط پایانی مسابقه جابجا کرده بودند. انفجار این دو وسیله در میان ازدحام مردم صحنۀ اندوهباری را ایجاد کرد.

چند روز پس از این انفجار، تمیرلن سرنایف هنگامی که از چنگ پولیس فرار می کرد، به ضرب گلولۀ نیرو های امنیتی کشته شد و جوهر سرنایف در حومۀ شهر باستن دستگیر شد.

جوهر سرنایف در ماه نومبر سال گذشته به خاطر ۳۰ مورد اتهام محاکمه می شود، اتهاماتی که می تواند او را به مرگ محکوم کند. او تا کنون به این جرم اعتراف نکرده و ابراز بی گناهی کرده است.

سکات کنیدی، یکی از شرکت کنندگان رقابت ماراتن باستن در مورد انگیزۀ اشتراک اش صحبت کرده گفت "فقط به خاطری که به دهشت افگنان نشان دهم که آنان پیروز شده نمی توانند."

مارک رش، اشتراک کنندۀ کانادایی این رقابت می گوید که تبهکاران نمی توانند این مسابقه را از بین ببرند. مارک هیزلهرست، اشتراک کنندۀ بریتانیایی می گوید که همگان از رویداد سال گذشته آگاه اند با آنهم مشارکت دارند تا از دوش ماراتن و شهر باستن تجلیل کنند.

رقابت امروز بیشتر بر شرکت کنندگان مشهور به شمول للیسا دیسیسای ایتوپیایی برندۀ مردان و ریتا جیپتوی کینیایی برندۀ زنان در رقابت سال ۲۰۱۳ تمرکز خواهد داشت.

یکی دیگر از شرکت کنندگان این رقابت سفیر عراق در واشنگتن است که به گفتۀ خودش می خواهد همدردی مردمش را با امریکایی ها نشان دهد.
XS
SM
MD
LG