لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کاربران فیس بوک در مورد موقفگیری آقای غنی


کاربران فیس در افغانستان به طور گسترده در مورد موقفگیری اخیر رئیس جمهور افغانستان اظهار نظر کرده اند
کاربران فیس در افغانستان به طور گسترده در مورد موقفگیری اخیر رئیس جمهور افغانستان اظهار نظر کرده اند

پس از نشر گزارش تحلیلی رادیو آشنا صدای امریکا در مورد عواقب احتمالی اظهارات محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در رابطه به برخورد با طالبان و پاکستان شماری زیادی از کابران رسانه های اجتماعی به خصوص فیس بود نظریات شان را در زمینه بیان کردند.

آقای غنی روز دو شنبه در شورای ملی افغانستان برای اولین بار برخی از طالبان را شرارت پیشه و تروریست خطاب کرد و به پاکستان هشدار داد در صورتی که آن کشور به تعهداش مبنی بر عملیات نظامی بر ضد تندروان و گروه های دهشت افگنی اقدام نکند، حکومت کابل از پاکستان در شورای امنیت ملل متحد شکایت خواهد کرد.

ملالی علوی کاربر فیس بوک از شهر هرات در مورد موقفگیری های اخیر رئیس جمهور افغانستان نگشاسته است: "در مورد اینکه جناب رئیس جمهور بر تصامیم تازه اش جامعه عمل بپوشاند تا حدودی دچار تردید استم، زیرا عوامل بیرونی همیشه بر اهداف زعمای سیاسی ما غالب بوده است. ولی آنچه که مربوط به موقف گیری های تازه آقای غنی میشود باید گفت که اگر جناب رئیس جمهور این موضعگیری را ادامه دهد، طبیعتآ اعتماد از دست رفته خود را دوباره احیاء خواهد نمود. "

خانم علوی در ادامه نوشته است، عملی شدن این موضعگیری نه تنها "تضاد های های سیاسی، سلیقه یی میان رئیس اجرائیه و رئیس جمهور " را تا اندازۀ مرفوع خواهد کرد، بلکه عواقب مثبتی را در اوضاع سیاسی و اقتصادی و حتی دلگرم شدن مردم برای زیستن و نرفتن از کشور خواهد داشت.

حاجی مظفر مصلح، کاربر دیگر فیس بوک نسبت به موقفگیری رئیس جمهور افغانستان خوش بین است و گفته است اظهارات رئیس جمهور غنی عواقب خوبی در قبال خواهد داشت و در صورت عملی شدن آن، اعتماد مردم نسبت به دولت افزایش خواهد یافت و در عین حال، پاکستان از سوی جامعه بین المللی تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اما سید احمد ضیا نیک بین، یکی از کاربران فیس بوک با ابراز و شک و تردید نسبت به موقفگیری های رئیس جمهور افغانستان در صفحۀ فیس بوک نگاشته است که " او یعنی رئیس جمهور غنی عمل نخواهد کرد، و اگر عمل کند وضیعت بهتر خواهد شد."

آقای نیک بین همچنین نوشته است که پاکستان به صورت علنی افغانستان را مورد حملات راکتی قرار می دهد، اما دولت مردان افغانستان هنوز هم شک دارند که آیا پاکستان دوست است یا دشمن.

مسعود محبوبی، در صفحۀ فیس بوک نوشته است: " اگر رئيس جمهور واقعاً همت كند و تمام جاسوسان و حاميان طالبان را به پنجه قانون بسپارد، هيچ كشورى كارى انجام داده نميتواند. ما مردم افغانستان بخاطر استقلال و باز سازى كشور خود نياز به پول خارجى ها نداريم به وحدت و اعتماد نیاز داريم، اما متاسفانه رهبران ما با جديدت عمل نميكنند و تكه دارى قوم ها را ميكنند." شیر امین، کاربر دیگر فیس بوک نگاشته است: در صورتیکه رئیس دولت به هر حرف های خود عمل کند، ما با او استیم و پیروز خواهیم شد."

اسد شریفی نوشته است که اگر رئیس جمهور افغانستان خواهان ختم جنگ است، اول اصلاحات را در حکومت به وجود بیاورد و کار را به اهل آن بسپارد.

مطلب صفایی، از ولایت کابل در فیس بوک نوشته است:"تصامیم رهبران ما هیچگاه دقیق و سنجیده شده نبوده و از روی احساسات میباشد بنا بر این، قابل تطبیق نیست."

عبدالوارث، کاربر دیگر فیس بوک نوشته است که یکی از حامیان آقای غنی بود، سخنرانی های دوران کمپاین او را به دقت گوش می داد از آن لذت می برد و برایش رای داد، اما حالا " اگر آقای غنی بگوید که شیر سفید است، باز هم باور نمیکنم."

اما هجرت الله امیری در فیس بوک نگاشته است که "به نظر من رئیس جمهور یک مرد دلاور و دانا است، پس ما و شما باید به او گوش دهیم."

عتیق الله امیری در صفحۀ فیس بوک نوشته است: "رئیس جمهور در مورد پاکستان عمل نخواهدکرد،چون پاکستان در همه عرصه ها دست بالا دارد و با کوچک ترین اقدام، باحملات انتحارپاسخ خواهد داد."

عبدالحسین مظفری در فیس بوک نوشته است:"بنیاد دولت افغانستان بر اساس شعار ها است. باید دید که واقعاً اراده دولت تا چی حدی جدی است و آیا میتواند با این دشمنان یاغی و باغی بجنگد و یا نه."

فریدون احرای در صفحۀ فیس بوک نوشته است: "اگر رئیس جمهور به حرف هایکه میگوید عمل نماید، عزیز دل افغان های وطن پرست خواهد شد."

با وجود نظریات متفاوت در مورد موقفگیری های اخیر رئیس جمهور افغانستان، شماری زیاد از کاربران فیس گفته اند که با در نظر داشت تعهدات عملی نا شدۀ رهبران حکومت وحدت ملی، آنان شک دارند که رئیس جمهور غنی بر تعهدات که در شورای ملی کرد، پا بند باقی ماند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG