لینک های دسترسی

Breaking News

تکنالوژی شکستاندن رمز هر نوع تلیفون هوشمند


حتی اگر کاربر تمام معلومات را از تلیفون خود حذف کند امکان بازیابی بخشی و یا تمام آن وجود دارد.
حتی اگر کاربر تمام معلومات را از تلیفون خود حذف کند امکان بازیابی بخشی و یا تمام آن وجود دارد.

برای کارمندان شرکت تکنالوژی سلیبریتس فقط چند ثانیه نیاز است تا معلومات را از تلیفون هوشمند بسته به دست آورند. این شرکت اسرائیلی تکنالوژی نظارت بر شبکه های ارتباطی و تکنالوژی رمزگشایی را عرضه می کند و با بیش از ۱۱۵کشور و اکثراً با حکومت ها و ادارات امنیتی قرارداد بسته است.

شرکت سلیبریتس زمانی توجه جهانی را به خود جلب کرد که ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا در ماۀ مارچ سال جاری از تکنالوژی مرزگشایی آن برای باز کردن آیفون یکی از حمله کننده گان شهر سن برناردینو کالیفورنیا استفاده کرد.

لییور بن پریتز، از مسئولان شرکت سلیبریتس، به آژانس خبری فرانسه گفت: "ما در این بخش تسلط کامل داریم و آخرین امکانات را برای تحقیقات جرایم دیجتال ارایه می کنیم. وسایل ارتباطی در جهان زیاد است ولی ما تنها شرکتی در جهان استیم که توان رمز گشایی شمار زیادی از وسایل را داریم".

اکثر تلیفون های هوشمند قابلیت ذخیره معلومات وسیع کاربران را دارد و نظر به گفته مسئولان شرکت سلیبریتس حتی اگر کاربر تمام معلومات را از تلیفون خود حذف کند امکان بازیابی بخشی و یا تمام آن وجود دارد.

آقای پریتز می گوید: "انواع مختلف معلومات حذف شده در گوشی ها وجود دارد. در شماری از گوشی ها حتی اگر شما تمام معلومات را حذف کنید و یقین داشته باشید که معلومات از بین رفته است، هنوز هم قسمت عمدۀ این معلومات در بخش خاص تلیفون باقی می ماند. اگر ما به این بخش دسترسی پیدا کنیم می توانیم آن معلومات را به دست آریم".

تکنالوژی شرکت سلیبریتس هکنگ، آنلاین نیست. تنها وقتی می‌توان از آن استفاده کرد که تلیفون با یکی از وسایل رمزگشایی این شرکت توسط سیم وصل گردد.

آقای پریتز می گوید چالش بزرگ حفظ پیش قدمی دوامدار در این رقابت است چرا که شرکت های تلیفون سازی به طور مداوم انواع جدید گوشی ها را تولید می کنند و سیستم های امنیتی را در نرم افزارهای جدید پیچیده تر می سازند.

این شرکت در لابراتوار خود ۱۵ هزار گوشی تلیفون دارد و در هر ماه در حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ گوشی جدید بر آن اضافه می گردد.

بن پریز می گوید وقتی تلیفون جدید به بازار می آید، گروه ۲۵۰ نفری پژوهشی آنها کار رمز گشایی را آغاز می کنند تا از شرکت های رقیب پیشی گیرند، و این کار از چند روز تا چند ماه وقت می گیرد.

ینگ وانگ استاد در پوهنتون ایالت داکوتای امریکا به آژانس خبری فرانسه گفت: "باز کردن آیفون بسیار مشکل است چرا که بر خلاف شرکت های دیگر، اپل سخت افزار و نرم افزار را خود طراحی می کند و سیستم پیچیدۀ دارد".

اما بن پریز به اطمینان می گوید که شرکت آنها حتی آیفون های جدید را می تواند رمزگشایی کند. او می گوید: "وسایل شرکت اپل میکانیزم قوی امنیتی دارد که ما را به مشکل روبرو می کند، اما یگانه شرکت که می تواند راه حل برای این مشکل پیدا کند شرکت سلیبریتس است. یقیناً رمز گشایی مشکلتر و پیچیده تر می شود، ولی ما موفق به بازکردن اخرین گوشی ها و سیستم های عامل شده ایم."

این شرکت بخش عمده محصولات خود را به ادارات پولیس و امنیت در کشور های مختلف به فروش می رساند و همچنان در این اواخر شماری از شرکت های خصوصی بزرگ نیز برای امنیت سیستم های ارتباطی خود از این تکنالوژی استفاده می کنند.

اما فعالان حقوق بشر و حفظ حریم خصوصی نگران استند که این تکنالوژی به دست افراد نامطلوب نافتد و بر علیه مردم مورد استفاده قرار نگیرد.

سیری باشی، رئیس اداره دیده بان حقوق بشر اسرائیل به آژانس خبری فرانسه گفت: "هر شرکت، به شمول سلیبریتس مسئولیت دارد تا اطمینان دهد که فعالیت های تجارتی آنها در نقض جدی حقوق بشر کمک و همکاری نمی کند."

پیشرفت تکنالوژی در مجموع و به ویژه پیشرفت و استفادۀ روزافزون از تلیفون های هوشمند به همان اندازه که سهولت ها را در زندگی مردم به میان آورده است، نگرانی های را نیز در مورد امنیت حریم خصوصی مردم ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG