لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های تند به اظهارات پدرام در مورد خط دیورند


شماری از قانونگذاران افغانستان عبداللطیف پدرام را"جاسوس " خواندند
شماری از قانونگذاران افغانستان عبداللطیف پدرام را"جاسوس " خواندند

شماری از اعضای پارلمان افغانستان پس از آن خواهان مجازات عبداللطیف پدرام، یک عضو پارلمان و رهبر حزب "کنگره ملی افغانستان" شدند که وی خط دیورند میان افغانستان و پاکستان را "سرحد بین المللی" خواند.

مبصرین افغان و سرمقاله های شماری از روزنامه ها نیز اظهارات این عضو پارلمان افغانستان را خلاف "منافع ملی" خوانده اند و تقاضای اخراج وی را از ولسی جرگه نمودند، زیرا به گفته آنان وی مرتکب"خیانت ملی" شده است.

یک عضو پارلمان افغانستان حتی از رئیس مجلس تقاضا کرد که "شما از همین مکروفون تان نعرۀ الله اکبر را سر بدهید و من وی را درهمین جا در روی زمین خانۀ ملت (نمایندگان) تا مرگ سنگسار خواهم کرد".

جریان این مجلس بصورت مستقیم از طریق تلویزیون نشر میگردید.

این عضو خشمگین پارلمان به عبدالرؤوف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه هوشدار داده گفت" بنام خدا آقای رئیس...اگر شما این اقدام را انجام نمی دهید شما به تنهایی مسؤول خواهید بود".

وی گفت جزا دادن "جاسوس" پیامی قوی به پاکستان خواهد فرستاد که هر "گماشته" شده در سرزمین افغانستان همین سرنوشت را خواهد داشت، حتی اگر در مورد خط دیورند فقط بحث کند.

پدرام که نمایندۀ ولایت بدخشان در ولسی جرگۀ افغانستان است، در انتخابات سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ خود را به سمت ریاست جمهوری افغانستان کاندید کرده بود.
پدرام که نمایندۀ ولایت بدخشان در ولسی جرگۀ افغانستان است، در انتخابات سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ خود را به سمت ریاست جمهوری افغانستان کاندید کرده بود.

آقای پدرام، رئیس حزب کانگرۀ ملی افغانستان، اخیراً طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حزب وی، خط دیورند را به حیث سرحد رسمی با پاکستان به رسمیت می شناسد. وی گفت اکثر مشکلات در روابط دوجانبه نتیجۀ ناکامی افغانستان، تایید این موضوع است.

وی در جریان این بحث روز دوشنبه در مجلس حضور داشت.

یک عضو دیگر پارلمان پدرام را به نادیده گرفتن "احساسات افغانها" محکوم کرد.

وی گفت "من به خدا سوگند میخورم که از امروز به بعد هر کسی جرأت کند تا چنین اظهارات غیر قانونی در مورد خط دیورند نماید، (الاشه) اش را می شکنم".

عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس مجلس، در حالیکه به تقاضای وکلا جواب میداد، تصریح کرد که موضوع خط دیورند یک مسألۀ ملی است و "نه انفرادی، ونه یک قوم و یا گروپ مشخص" میتواند در مورد وضعیت این خط تصمیم بگیرد". وی تأکید کرد که صلاحیت گرفتن هر تصمیم در مورد سرحدات تنها مربوط لویه جرگه میباشد.

خط دیورند در سال ۱۸۹۳ بحیث سرحد میان افغانستان و هند بریتانیایی به میان آمد، اما هیچ حکومت افغانستان تا حال آنرا به رسمیت نشناخته است.

بحث در مورد خط دیورند در حالی در افغانستان مطرح شده است که اسلام آباد در این اواخر تلاش دارد تا ایجاد موانع سرحدی را در امتداد خط دیورند تسریع بخشد و در عین حال پست های امنیتی جدید را در امتداد مرز میان دو کشور اعمار کند.

مقامات رسمی در پاکستان از اقدامات سرحدی توسط آن کشور دفاع مینمایند و میگویند این اقدامات مانع عبور و مرور دهشت افگنان به هر دو طرف میگردد.

هر دو کشور افغانستان و پاکستان یکدیگر را متهم به حمایت از دهشت افگنی و استفاده از گروه های تندرو و دهشت افگن را در برابر همدیگر می کنند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG