لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین واکسین سرخکان در افغانستان آغاز شد


سرخکان نهایت ساری است و در صورت عدم توجه به تداوی و وقایه بسیار کشنده است.
سرخکان نهایت ساری است و در صورت عدم توجه به تداوی و وقایه بسیار کشنده است.

کمپاین تطبیق واکسین سرخکان به کودکان که بین ۹ ماه تا ۱۰ سال عمر داشته باشند، روز شنبه اول سپتمبر در شانزده ولایت افغانستان آغاز شد.

وزارت صحت افغانستان، سرخکان را یک بیماری نگران کننده بین کودکان عنوان کرده می گوید که در آن کشور هر سال بین ۳۰ تا ۳۵ هزار کودک به بیماری سرخکان مبتلا می گردند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامۀ أفغانستان گفت که در ۲۰۱۷ میلادی، تنها ۲۵ هزار کودک که ۸۵ درصد آن کمتر از ده سال عمر دارند به بیماری سرخکان مبتلا شده اند.

وزارت صحت افغانستان می گوید که این کمپاین ده روز ادامه خواهد داشت که در آن انتظار می رود ۱۳.۸ میلیون کودک واکسین گردند.

غلام دستگیر نظری، رئیس معافیت کتله یی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که ۱۸۰۰ واقعه مثبت در ۳۴ ولایت افغانستان ثبت شده که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۳۱ واقعۀ فوتی ناشی از ابتلا به بیماری سرخکان را ثبت کرده اند.

داکتر نظری گفت که نخستين علامه سرخکان اکثراً داشتن تب بلند است که چهار و يا هفت روز دوام کند.

آب بينى، سرفه، چشمان سرخ شده وآبدار و يا بخارهاى کوچک سفيد در داخل گونه ها مى تواند در مرحله اوليه انکشاف کند. بعد از چندين روز اين بخار ها انتشار يافته و در انتها در دستها و پاها ميرسد. اين بخار ها براى مدت ٥ يا ٦ روز دوام مى کند و بعداً محو ميشود.

سرخکان شديد بيشتر در اطفال بالغ که تغذيه ضعيف دارد، ظاهر ميشود.

این بیماری شدیداً قابل جلوگیری است و با واکسین می توان نه تنها جلو آن را گرفت بلکه در صورت ابتلا به بیماری، شدت سیر آن را کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG