لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در افغانستان


زعفران
زعفران

وزارت زراعت افغانستان از افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در این کشور خبر داده است.

مقامات این وزارت گفته اند که بیش از ۳۱ هزار جریب زمین امسال در افغانستان زیر کشت زعفران رفته و حدود ۱۳ تن زعفران تولید شده است.

افغانستان سال گذشته، از حدود ۲۵ هزار جریب زمین، اندکی بیش از ده و نیم تن زعفران تولید کرده بود.

یافته‌های وزارت زراعت افغانستان نشان می‌دهد که بیشترین زعفران امسال از ولایات هرات، فاریاب، کندهار، بلخ، سرپل و فراه بدست آمده است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت می‌گوید که یکی از دلایل افزایش تولید زعفران، استفاده از روش‌های جدید است.

آقای رستمی می‌گوید: "وزارت زراعت بعضی روش‌های جدیدی که بتواند باعث گسترش تولید زعفران در سطح کشور شود، را آغاز کرده. در همکاری با کشور چین، از روش‌های گل‌خانه‌یی در ولایات‌ بامیان، دایکندی و اخیرا کابل، کار گرفتیم که خوشبختانه نتایج خوبی به دست داده است."

وزارت زراعت افغانستان، به منظور افزایش تولید زعفران، صد دستگاه خشک‌کن زعفران را در ۳۳ ولایت نصب کرده و شش مرکز پروسس زعفران را ساخته است.

بازاریابی و بسته‌بندی

با وجود آمارهای خوش‌بینانه وزارت زراعت افغانستان، تاجران زعفران باور دارند که هنوز چالش‌های زیادی بر سر راه رونق تجارت زعفران وجود دارد.

بشیر نثار، عضو اتحادیه زعفران‌کاران به صدای امریکا گفت که مشکلات اصلی آن‌ها در زمینه‌های بازاریابی و بسته‌بندی زعفران است.

هنوز چالش‌هایی در زمینه بازاریابی و بسته‌بندی زعفران افغانستان وجود دارد
هنوز چالش‌هایی در زمینه بازاریابی و بسته‌بندی زعفران افغانستان وجود دارد

آقای نثار هم‌چنین باور دارد که افغانستان برای هدف قرار دادن بازارهای بین‌المللی زعفران، تلاش کافی نکرده است.

او می‌گوید: "کشورهای اروپایی و امریکا و استرالیا، زعفران افغانستان را با کیفیت بالا می‌خواهند. درست است که کشورهای همسایه ما مثل هند، تاجیکستان و چین هم هستند، البته تاجیکستان کمتر، که زعفران نیاز دارند؛ ولی تمرکز ما باید روی کشورهای اروپایی، امریکا و استرالیا باشد. آن‌ها زعفران را به قیمت بلندتری می‌خرند".

براساس آمار، امسال حدود ۹۰ درصد تولیدات زعفران به بازارهای ۱۷ کشور آسیایی و اروپایی صادر شده است.

تلاش برای افزایش کشت و تولید زعفران، بخشی از طرح پنج ساله توسعه پایدار زعفران افغانستان است. وزارت زراعت می‌گوید که در همین راستا، علاوه بر سرمایه‌گذاری ۱۳۶ میلیون افغانی در بخش زعفران، امسال ۲۴۵ متریک تن پیاز زعفران را نیز در اختیار دهقانان قرار داده است.

این وزارت پیش‌بینی می‌کند که سال آینده میزان تولید زعفران افغانستان، به ۱۴ تن برسد.

XS
SM
MD
LG