لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: دادن هیلیکوپترهای بلک‌هاک به افغانستان 'اقدامی پرمخاطره است'


انتظار می‌رود هیلیکوپترهای بلک هاک امریکایی، جاگزین طیاره‌های کهنۀ روسی در افغانستان شود
انتظار می‌رود هیلیکوپترهای بلک هاک امریکایی، جاگزین طیاره‌های کهنۀ روسی در افغانستان شود

یک نهاد ناظر امریکایی نسبت به ظرفیت نیروهای هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرده و قرار دادن هیلیکوپترهای نظامی بلک هاک را در اختیار قوای افغان، "اقدامی پر مخاطره" خوانده است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که نیروی هوایی افغانستان پیلوت کافی برای به پرواز درآوردن این هیلیکوپترها ندارد و نیز از انجینیران کافی برای حفظ و نگهداشت درست از این تجهیزات برخوردار نیست.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که از مجموع ۱۵۹ هیلیکوپتر UH-60 که قرار است تا سال ۲۰۲۳ در اختیار افغانستان قرار داده شود، امریکا تا حالا ۱۶ هیلیکوپتر را به نیروهای افغان داده است.

سیگار گفته است که اگر قرار باشد از این هیلیکوپترها استفاده درست صورت گیرد، نیاز است تا برنامه‌های آموزش پیلوت‌های افغان تقویت شده و نیز تلاش صورت گیرد تا برای پیشبرد برنامه‌های آموزشی، آموزگاران افغان جاگزین خارجی‌ها شوند.

سیگار گفته است "با توجه به اینکه نیروهای هوایی افغانستان احتمالا از ظرفیت لازم برای استفاده از تمامی ۱۵۹ هیلیکوپتر برخوردار نباشند، وزارت دفاع این خطر را متحمل می‌شود که پول مالیه‌دهندگان امریکایی را در زمینه خریداری این هلی‌کوپترها هدر بدهد."

این نهاد تاکید کرده است که برنامه‌های آموزشی پیلوت‌های افغان، باید شتاب بیشتری پیدا کند.

انتظار می‌رود هیلیکوپترهای بلک هاک امریکایی، جاگزین طیاره‌های کهنۀ روسی شود که عمدتا در حال حاضر مورد استفادۀ نیروهای هوایی افغانستان است.

کارشناسان نظامی باور دارند که این طیاره‌ها، به دلیل کهنگی، از ظرفیت کافی برای پیشبرد جنگ و تامین نیازمندی‌های اردوی افغانستان برخوردار نیست.

XS
SM
MD
LG