لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: حمله هند به پاکستان مصالحه افغانستان را متاثر می‌سازد


آقای قریشی در صفحه فیس بوک خود از گفتگوی تلفنی با مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا خبر داده است
آقای قریشی در صفحه فیس بوک خود از گفتگوی تلفنی با مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا خبر داده است

بدنبال حملات هوایی هند به اهدافی در خاک پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان به امریکا گفته است که این حملات می‌تواند روند مصالحه در افغانستان را متاثر سازد.

آقای قریشی با مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا تماس تلفنی برقرار کرده و گفته است که حملات هند، امنیت منطقه را با تهدید جدی روبرو کرده است.

مقامات هندی گفته اند که حملۀ هوایی، مراکز تروریستی مربوط به "جیش محمد" را در پاکستان هدف قرار داده و تلفات سنگینی برجا گذاشته است.

اما پاکستان گفته که این بمباران تلفاتی نداشته و هشدار داده اند که این حملۀ هوایی، بی‌جواب نخواهد ماند.

وزیر خارجه پاکستان در صفحه فیس بوک خود از جزییات گفتگوی تلفنی‌اش با همتای امریکایی خود نوشته است "ما قبلا کشورهای جهان را از ارادۀ هند آگاه ساخته بودیم... پاکستان به تحکیم صلح و ثبات در منطقه متعهد است و با وجود تهدیدات متواتر هند، رفتار مسولانه‌ای در پیش گرفته است."

آقای قریشی در این گفتگوی تلفنی افزوده "حمله هند، می‌تواند تلاش‌های احیای صلح در افغانستان را متاثر سازد. ما این اقدام هند را شدیدا نکوهش می‌کنیم و انتظار داریم که ایالات متحده امریکا، نقش خود را در این عرصه بازی کند."

ظرف ماه‌های اخیر که امریکا در پی مصالحه با گروه طالبان در افغانستان بوده است، پاکستان همواره تلاش کرده تا نقش خود را به عنوان یکی از میانجی‌های مطرح در مذاکرات صلح برجسته سازد.

مقامات پاکستانی گفته اند که حاضر اند از تمام امکانات خود برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره استفاده کنند و اخیرا، ملا عبدالغنی برادر، از فرماندهان طالبان را که حالا رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شده، از زندانی در پاکستان آزاد کردند.

پیش از این نیز، سفیر پاکستان در کابل هشدار داده بود که وخامت روابط پاکستان و هند، می‌تواند تاثیرات بدی روی مذاکرات صلح در افغانستان برجا بگذارد.

در پی این اظهارات، وزارت خارجه افغانستان سفیر پاکستان را برای ارایۀ وضاحت، احضار کرد.

XS
SM
MD
LG