لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض روسیه و ایران به تصمیم ترمپ در مورد بلندی‌های جولان


پرچم اسراییل بر فراز بلندی‌های جولان
پرچم اسراییل بر فراز بلندی‌های جولان

روسیه و ایران به تصمیم دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان اعتراض کرده اند.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – به نقل از حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور نوشته که این تصمیم امریکا، اقدامی در تضاد با قوانین بین‌المللی است.

آقای روحانی گفته است: "نمی‌توان تصور کرد که یک آدم در امریکا، خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی، زمین یک کشور را به یک کشور اشغالی بدهد... چنین اقدامات در قرن حاضر، بی‌سابقه است."

همزمان، دمیتر پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته است که این تصمیم امریکا، می‌تواند برای منطقه پیامدهای منفی داشته باشد.

او گفت: "این گونه تصامیم، بدون شک در زمینه حل و فصل مشکلات در شرق میانه و برای فضای عمومی سیاسی در سوریه، پیامدهای منفی خواهد داشت."

سخنگوی کرملین گفت که قرار است ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار خود با رئیس جمهور سوریه که قرار است در مسکو انجام شود، روی این موضوع گفتگو کند.

کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت نیز تصمیم آقای ترمپ را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که بلندی‌های جولان بخشی از زمین‌های اشغال‌شده است. ریاض و ابوظبی نیز این تصمیم را مانعی در برابر صلح خواندند.

پیش از این، اتحادیه اروپا نیز از تقاضای رئیس جمهور ترمپ در مورد به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان انتقاد کرده و گفته بود که برای اتحادیه اروپا، این منطقه، کماکان یک "منطقه اشغال‌شده" است.

اسراییل در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی، بلندی‌های جولان را که بخشی از خاک سوریه بود اشغال کرد و در سال ۱۹۸۱ این منطقه را که از اهمیت استراتیژیک برخوردار است، به خاک خود ملحق کرد.

جامعه جهانی بلندی‌های جولان را یک منطقۀ مورد منازعه تلقی کرده و تا حالا ادعای حاکمیت اسراییل بر آن را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG