لینک های دسترسی

Breaking News

نفرت‌پراگنی آنلاین؛ فیس‌بوک، تویتر و رسانه‌های جاگزین


رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر از سال ۲۰۱۷ میلادی به این سو، تلاش کرده اند حساب آنعده از کاربران شان را مسدود کنند که پیام‌های نفرت‌بار، از جمله شعارهای ضد یهودیت را در فضای مجازی نشر می کردند.

به دلیل وضع این محدودیت، شماری از اعضای گروه‌های افراطی برای تکثیر پیام‌های شان به شبکه اجتماعی موسوم به VK رو آوردند که سایتی معادل فیسبوک در روسیه خواند می‌شود.

چاد بگ ول، یکی از سفیدان پوستان ملی‌گرای افراطی است که باور دارد وضع محدودیت در رسانه‌های چون فیس‌بوک و تویتر، زمینه‌های رساندن پیامش به مردم را از او گرفته است.

پژوهشگران می گویند که این گروه های افراطی به ضم خود شان در صدد دسترسی به رسانه های اجتماعی جایگزین استند که از محدویت کمتری برخوردار باشد.

بریتان هیلر از مرکز حقوق بشر در پوهنتون هارود می گوید که رسانه های اجتماعی روسیه گزینه‌های مناسبی برای این گروه های افراطی به شمار می‌رود.

او می‌گوید:‌ "وقتیکه مردم از بازتاب دادن نظریات سیاسی شان در رسانه های اجتماعی محروم می شوند در اغلب موارد، به سایر رسانه های اجتماعی رو میاورند که کمتر محدویت دارد. این دلیلی است که مردم پس از آنکه از دسترسی به فیسبوک و تویتر محروم می شوند به سایر رسانه های اجتماعی مانند گَپ، تلیگرام و VK رو میاورند."

او می‌افزاید: "در عین حال فکر می کنم که آنان به خاطر اهدافی که دارند در چنین رسانه های اجتماعی نیز نادیده گرفته می شوند. سپس فقط با آنهایی صحبت می کنند که با ایشان توافق نظر دارند، نه با همه مردم."

برتری‌طلبان سفید پوست در رسانه اجتماعی VK مخاطبین کمتر دارند. به گونه مثال، مایکل هِل، یکی از برتری‌طلبان برجسته مستقر در ایالت الابامای امریکا، فقط ۴۳۴ نفر دوست در رسانه اجتماعی VK دارد و تنها ۱۵۱ نفر صفحۀ او را دنبال می کنند. او یکی از اعضای برجسته گروهی موسوم به نیو کنفدراسیون است. حساب مایکل هِل در فیسبوک به دلیل اظهارات یهود ستیزی، اسلام ستیزی و ضد مهاجرین مسدود شده است.

مریلِن مایو، پژوهشگر در مرکز مبارزه بر ضد افراطگرایی می‌گوید: "آنان یکی از گروه های برتری‌طلب سفید پوستان در ایالات متحده استند که در رسانه اجتماعی VK روسیه فعالیت دارند. می دانم که پس از آنکه حساب های آنان در صفحه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر مسدود می شود، چه رخ می دهد. میدانید که آنان بار دیگر تلاش می کنند. آنان تلاش می کنند تا نظریات افراطی شان وسعت پیدا کند و با یکدیگر در تماس باشند. شبکه اجتماعی VK به آنان این مجال را داده است."

با آنهم شبکه اجتماعی VK با نشر اعلامیه ای گفته است که آنان نظریات افراط‌گرایانه را که در آن شبکه اجتماعی نشر شده است، حذف می‌کنند. آنها می‌گویند که VK مخالف افکار خشونت آمیز، افراطی است.

مسئولان این شبکه اجتماعی روسیه همچنین گفته اند که پس از دریافت شکایت در مورد نشر نظریات نفرت‌بار، در ظرف چند دقیقه چنین پیام ها را حذف کرده و فعالیت کاربران مورد نظر را مختل کرده و در صورت لزوم، حساب های آنان را مسدود می کنند.

شبکه اجتماعی VK شماری از حساب های کاربرانی را که نظریات افراطی را نشر کرده اند، مسدود کرده است، اما شماری از آنان هنوز هم در این شبکه اجتماعی روسیه فعال اند.

شنن مارتینِز، یکی از برتری‌طلبان پیشین سفید پوستان که حالا در موسسه موسوم به "پروژه آزاد سازی رادیکالیزم" برای تغییر افکار افراط‌گرا فعالیت می کند، می گوید که رسانه های اجتماعی برای نژاد پرستان به عنوان یکی از منابع توانمندسازی شان مورد استفاده قرار می گیرد.

خانم مارتینِز که در گذشته خود یکی از فعال سفید پوست طرفدار برتری‌طلبی سفید پوستان بود، می گوید که افراد نژاد پرست سایر افراد را به گونه ای فاقد احساسات انسانی تلقی می کردند و تلاش می کنند برای تامین منافع شان از خشونت استفاده کنند.

شنن مارتینِز همچنین می گوید که مسدود کردن حساب های نژاد پرستان در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، یکی از راه های موثر برای مختل کردن فعالیت آن‌ها است.

XS
SM
MD
LG