لینک های دسترسی

Breaking News

سکس در برابر غذا؟ ادعای بدرفتاری جنسی با سیلاب‌زدگان موزمبیق


بی‌جاشدگان سیلاب‌های مرگبار در موزمبیق
بی‌جاشدگان سیلاب‌های مرگبار در موزمبیق

سازمان ملل متحد از تحقیق در مورد ادعاهای خبر داده که شماری از آسیب‌دیدگان سیلاب‌های مرگبار اخیر در موزمبیق، مجبور شده اند در بدل بدست آوردن کمک‌های غذایی، با مسئولان محلی رابطه جنسی برقرار کنند.

در اثر سیلاب‌های ویرانگری که ماه گذشته موزمبیق را فرا گرفت، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده و ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

روز گذشته دیدبان حقوق بشر گزارشی را منتشر کرد که در آن شماری از زنان نجات یافته از این سیلاب‌ها از بدرفتاری جنسی مسئولان محلی با خود حکایت کرده بودند.

دیدبان حقوق بشر این گزارش را براساس مصاحبه با ۱۲ نفر از زنان در مرکز موزمبیق و نیز اظهارات شماری از کارمندان امدادرسانی و ساکنان محل در سایر مناطق این کشور تهیه کرده است.

در این گزارش آمده است که شماری از افراد بانفوذ محلی از آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در بدل این‌که نام‌هایشان وارد فهرست توزیع کمک‌ها شود، از آنها پول تقاضا کرده اند و در سایر موارد، زنان را وادار کرده اند که در بدل یک خریطه برنج، با آن‌ها رابطه جنسی برقرار کنند.

سازمان ملل متحد، یک روز پس از انتشار این گزارش، چنین رفتاری با قربانیان یکی از ناگوارترین حوادث طبیعی را "غیرقابل قبول" خوانده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد با نشر یک اعلامیه گفته است: "برای سازمان ملل متحد، سوءاستفاده و بدرفتاری جنسی غیرقابل تحمل است. هرگز قابل قبول نیست که فردی در موقف قدرت، آسیب‌پذیرترین افراد را مورد سوءاستفاده قرار دهد."

مقامات ادارۀ مدیریت حوادث طبیعی موزمبیق تا حالا نسبت به این گزارش‌ها ابراز نظری نکرده اند.

دیدبان حقوق بشر از مقامات خواسته است که در مورد این ادعاها تحقیق کرده و هر فردی را که به سوءاستفاده جنسی در برابر ارایۀ خدمات امدادرسانی مجرم شناخته می‌شود، مجازات کنند.

این سازمان هم‌چنین از نهادهای بین‌المللی، به ویژه از سازمان ملل متحد خواسته است که بر رفتار همکاران محلی خود در زمینه امدادرسانی، نظارت جدی‌تری داشته باشد.

XS
SM
MD
LG