لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی بهداشت قاعدگی؛ خاطرات زنان افغان از عادت ماهوار


قاعدگی یا عادت ماهوار یا هم پریود که شماری از بانوان از آن به نام "بارداری کوچک" یاد می‌کنند، تابویی در افغانستان است که دختران بیشتر در مورد آن حرف نمی‌زنند.

اما شماری از بانوان افغان به بهانۀ روز جهانی قاعدگی (۲۸ مارچ) سرگذشت‌های شان را در این مورد در شبکه‌های اجتماعی شریک ساختند.

فاطمه مددی بانوی ۲۴-ساله افغان تصویرش را با نوار بهداشتی مخصوص عادت ماهوار در فیسبوک گذاشته و درد و دلتنگی ناشی از عادت ماهوار را به گونۀ شاعرانه بیان کرده است.

خانم مددی در این پست، قاعدگی را "حاملگی کوچک" و درخور پرستاری و مراقبت خوانده است.

بهار سهیلی، فعال حقوق زنان در افغانستان نیز از درد شدیدی را که در جریان قاعدگی تحمل کرده است، وصف کرده است. او در فیسبوک نگاشته است "حرف زدن در این مورد شرم آور و ممنوع بود، حجب و حیا داشتیم و دردهایمان را تنهایی قورت می کردیم تا کسی نفهمد به بلوغ رسیده ایم.

خانم سهیلی در این پست با ابراز اراده برای شکستن این تابو نوشته است "حالا راحت همه چیز را به دخترم می‌گویم، حتا پسرم در این مورد بیشتر از ما می‌داند، بدون هیچ شرمی برایم کوتکس می‌خرید و می‌دانست کدام مارک از همه بهتر است، هر اتفاقی که در بدن ما می‌افتد تابو، عجیب و ممنوعه نیست بلکه فکر و عدم آگاهی و برخورد نامناسب ما نسبت به بدن و طبیعت زنانه در جامعه ای بیسواد و زن ستیز رقت انگیز و دور از تمدن بشری است".

نرگس هورخش، خبرنگار نوشته است "امروز ۲۸ ماه می روز جهانی 'بهداشت قاعدگی' است. فکر می‌کنم تا یکی دو سال پیش نمی‌دانستم، که چنین روزی در تقویم‌های بین‌المللی وجود دارد و حالا چقدر خوشحالم از خواندن مکرر خاطرات هرچند ناخوش دوستانم در این باره."

خانم هورخش نیز به شرح خاطرات ناخوش اش از قاعدگی پرداخته و گفته است که تا زمان نخستین عادت ماهوار، در مورد آن چیزی نمی‌دانسته است.

خانم هورخش در ادامۀ این پیام گفته است "آن روز، یکی از پر هراس ترین روزهای زندگی من بود، ترسیده بودم، می‌گفتم نکند به بیماری مبتلا شده باشم. تا آن زمان هیچ کسی برای من نگفته بود وقتی یک دختر به سن بلوغ می‌رسد قاعدگی امر عادی زندگی اش خواهد بود."

بر اساس آمار ملل متحد حدود ۵۰ درصد دختران افغان که برای نخستین بار عادت ماهوار را تجربه می‌کنند، در مورد آن آگاهی ندارند، ۳۸ درصد دختران در زمان عادت ماهوار به مکتب نمی‌روند، ‍۱۲ درصد آنان به وسایل بهداشتی مانند نوار بهداشتی، آب پاک و صابون دسترسی ندارند و ۷۰ درصد این دختران، بنابر عقاید شان در دوران عادت ماهوار حمام نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG