لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات تعلیمی ناشی از ناآگاهی دختران افغان از عادت ماهوار


دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که کمبود آگاهی در میان دختران از عادت ماهوار و حاضر نشدن آنان به مکتب در جریان قاعدگی، حتی در بعضی موارد، سبب انفکاک آنان از مکتب شده است.

فریدون آرین، سخنگوی یونیسف به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که تحقیقات یونیسف در سال ۲۰۱۶ در مورد حفظ الصحه قاعدگی، نشان می‌دهد که کمبود آگاهی و امکانات، دلیل اصلی حاضر نشدن دختران به مکتب در جریان عادت ماهوار است که حتی "باعث انفکاک" دختران از مکتب نیز شده است.

آقای آرین، تأکید کرد که معلمان و مادران برای افزایش آگاهی دختران از حفظ الصحه قاعدگی، تلاش کنند.

آمار یونیسف نشان می‌دهد که ۷۰ درصد دختران در جریان عادت ماهوار حمام نمی‌کنند، ۳۷ درصد دختران در جریان عادت ماهوار، به مکتب حاضر نمی‌شوند، ۸۰ درصد دختران در جریان عادت ماهوار اجازه ندارند که در زیارت‌گاه‌ها و یا مراسم اجتماعی مانند عروسی و تشییع جنازه حضور یابند و ۵۰ درصد دختران، زمانی که برای نخستین بار عادت ماهوار را تجربه می‌کنند، در مورد آن آگاهی ندارند.

وزارت معارف افغانستان با حمایت یونیسف برای نخستین بار از روز حفظ الصحه دختران و راه اندازی اولین راهنمایی مدیریتی حفظ الصحه قاعدگی تجلیل کرد.

رولا بی‌بی‌گل غنی، بانوی اول افغانستان در این مراسم گفت که با رعایت حفظ الصحه در جریان قاعدگی، میزان مرگ و میر مادران کاهش می‌یابد.

محمد میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف افغانستان نیز به دسترسی مکاتب به ویژه مکاتب دخترانه به آب پاک، تشناب‌های صحی و مناسب تأکید ورزید.

ادل خدر، نماینده یونیسف در افغانستان به شکستن تابوهای ناپسند در مورد قاعدگی تأکید کرد و گفت که این مسایل مانع آموزش و توانمندسازی زنان می‌گردد.

XS
SM
MD
LG