لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ به ایران: گفتگو را ترجیح می‌دهم، اما گزینه نظامی مردود نیست


ترمپ در جریان سفرش به بریتانیا
ترمپ در جریان سفرش به بریتانیا

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که خواهان گفتگو با مقام‌های ایران است، اما به گفتۀ وی همیشه امکان استفاده از گزینه نظامی هم وجود دارد.

آقای ترمپ در مصاحبه با تلویزیون آی تی وی بریتانیا در پاسخ به پرسشی در مورد امکان توسل به گزینۀ نظامی علیه ایران گفت "همیشه این احتمال وجود دارد. آیا من چنین چیزی می‌خواهم؟ نه. ترجیح می‌دهم که از این گزینه استفاده نکنم، اما همیشه این احتمال وجود دارد".

رییس جمهور ترمپ گفت که گفتگو را ترجیح می‌دهد و از اینرو آمادۀ گفتگو با حسن روحانی، رییس جمهور ایران است.

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و ایران در ماه‌های اخیر به گونۀ کم پیشینه اوج گرفته است.

مقام‌های امریکایی می‌گویند اطلاعاتی دارند که نشاندهندۀ تهدیدهای جدی ایران است. ایالات متحده برای جلوگیری از تهدید ایران، تسلیحات و تجهیزات بیشتر از جمله بم افکن‌های بی-۵۲ و کشتی طیاره بردار ابراهام لینکن را در شرق میانه مستقر کرده است.

واشنگتن می‌گوید که در حمله به کشتی‌های تجاری در بندر فجیره امارات متحده عربی، حمله طیارۀ بی پیلوت شورشیان حوثی بر اهدافی در عربستان سعودی و نیز پرتاب راکت به منطقۀ سبز بغداد و در نزدیکی سفارت امریکا، ایران دست داشته است. اما ایران اتهامات را رد می کند.

با این حال، مقام‌های امریکایی بارها اعلام کرده اند که قصد جنگ با ایران ندارند، اما در صورتی که حمله‌ای از سوی ایران صورت بگیرد ایالات متحده به آن پاسخ خواهد داد.

پیش از این، رییس جمهور و وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده بودند که واشنگتن آمادۀ "مذاکرات بدون پیش‌شرط" با ایران است.

XS
SM
MD
LG