لینک های دسترسی

Breaking News

یورش پولیس به دفتر یک رسانه استرالیایی در مورد گزارش افغانستان


پولیس فدرال استرالیا به دفتر رسانۀ ای‌بی‌سی در شهر سدنی یورش برده و اسناد موجود در این دفتر را به ظن افشای اطلاعات محرم، تفتیش کرده است.

رسانۀ ای‌بی‌سی گفته که این یورش پولیس با نشر گزارش‌های این رسانه در سال ۲۰۱۷ در مورد بدرفتاری نیروهای ویژۀ استرالیایی در افغانستان مرتبط بوده است.

این دومین یورش پولیس استرالیا به رسانه‌های این کشور ظرف دو روز گذشته است. یک روز پیش منزل یکی از ویراستاران یک رسانۀ استرالیایی نیز مورد تفتیش پولیس قرار گرفت اما مقامات گفتند که این دو اقدام با هم مرتبط نبوده اند.

دیوید اندرسن، مدیر ای‌بی‌سی گفته است که یورش پولیس به دفاتر این رسانه اقدامی به شدت غیرمعمول است.

آقای اندرسن گفته است: "این یک تحول جدی است و نگرانی‌های مشروعی را در مورد آزادی رسانه‌ها و تفتیش مناسب مسایل مرتبط با امنیت ملی و دفاعی برانگیخته است."

مسوولان این رسانه گفته اند که براساس مجوز تفتیش پولیس، سه خبرنگار این رسانه که در تهیه و نشر گزارش دو سال پیش در مورد سربازان استرالیایی در افغانستان نقش داشتند، هدف این تفتیش بوده اند.

این گزارش تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، در مورد کشته شدن مردان غیرنظامی و کودکان به دست سربازان ویژه استرالیایی در افغانستان بود.

براساس اظهارات مسوولان ای‌بی‌سی، ماموران تفتیش خواهان دسترسی به یادداشت‌های دست‌نویس این خبرنگاران، ایمیل‌ها، نسخه‌های اولیۀ گزارش‌هایشان و تصاویر بوده اند.

جان لیون، از ویراستاران این رسانه در تویتر خود نوشته است: "این یک روز غم‌انگیز و خطرناک برای کشوری است که در آن برای سالیان درازی به آزادی رسانه‌ها ارج گذاشته ایم."

XS
SM
MD
LG